Bíróságra megy a Suzuki a Volkswagen ellen

Két éves fagyos viszony után a japánok válnának, és visszavennék részvényeiket a németektől, akik azonban ragaszkodnak a Suzukiban meglévő részesedésükhöz.

2009 decemberétől kötött stratégiai szövetséget és cserélt részvényt a legnagyobb német autókonszern, a VW AG és Japán negyedik járműgyártója, az akkor éppen századik születésnapját ünneplő, magyarországi gyárral is rendelkező Suzuki. A Volkswagen 2,5 milliárd dollárnyi értékben jutott 19,9 százaléknyi Suzuki-részesedéshez. Már az első hírek után többször hangsúlyozták a japánok, hogy a Suzuki nem lesz a német konszern tizenegyedik márkája, de fontos szerepet kap a VW világelsőségének megszerzésében. Az együttműködésben többek között a villanyautó- és hibrid technológia megosztása is szerepelt, miközben hangsúlyozták, hogy az európai piacokon továbbra is versenytársak maradnak. Két év után már perre megy a Suzuki, hogy visszaszerezze részvényeit.

Mert ahogy a nyolcvanegy éves konszernelnök, Osamu Suzuki a Nikkei gazdasági lap online kiadása által idézett blogbejegyzésben írja: „A két vállalat hatalmas méretbeli különbségéből a Volkswagen arra a téves következtetésre jutott, hogy megszerezte az ellenőrzést a Suzuki felett. Ráadásul a Suzuki semmit sem talált a Volkswagen technológiái között, amit azonnal hasznosíthatott volna, így nincs jövője a kapcsolatnak.

Ez egyik félnek sem volt jó hír, hiszen a 2010-ben 7 millió autót gyártott és évi 10 milliós darabszámra törekvő VW AG még egy jó pár évig nem lesz világelső a közel hárommilliós darabszámú Suzuki nélkül. A jegeléssel az esztergomi esélyek is elszálltak egy esetleges német–japán–magyar Népautó-projekttől: az évi 300 ezer darabos kapacitású gyárban 2010-ben 170 ezer autó készült, és az idei terv is hasonló.

Mivel a VW nem adta át a japánok által igényelt technológiát, a Suzuki újabb szerződést írt alá a Fiat-dízelmotorok vásárlásáról, ezeket az Esztergomban gyártott Sedicikbe és SX4-esekbe építik be. Az olasz kapcsolat azért fontos a Suzukinak, mert a korábbi években minden negyedik esztergomi autó Fiat-jelvényes volt. Eredetileg évi húszezer Sedici gyártásában állapodtak meg, de a sikeres 2007-es évben 31 855 darabot rendelt a Fiat, tavaly viszont már csak 16 505-öt. A megállapodás értelmében a magyar piacon nem forgalmazták a Fiat-jelvényes változatot. A JATO Dynamics adatai szerint a Sedici testvérmodelljéből, a Suzuki SX4-esből 2008-ban 50 354, tavaly 37 517 kelt el az európai piacokon.

A német cég közleménye szerint a Suzuki szerződést sértett azzal, hogy nem a Volkswagentől, hanem egy harmadik féltől vásárol dízelmotorokat. A Suzuki már kihátrálna a VW-kapcsolatból, de a német konszern nem akar megválni részvényeitől, ezért a japánok jogi lépéseket terveznek. Az autógyár közleményben ismertette, hogy a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara londoni székhelyű Nemzetközi Döntőbíróságához nyújt be keresetet, hogy visszaszerezze részvényeit.

A legfrissebb hírek szerint a Suzuki jelenleg a Mitsubishivel tárgyal a MiEVvillanyautóra épülő kis-haszonjármű közös fejlesztéséről és gyártásáról.

 

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.