Bíróságon keresi az ügyfelek igazát a pénzügyi felügyelet

A pénzügyi felügyelet (PSZÁF) bíróságon szerezné vissza az egyik pénzügyi vállalkozás ügyfeleinek pénzét. A PSZÁF szerint a Santander nem kérhetett volna pénzt az éves egyenlegközlő levelek kiküldéséért.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) 2013. január 2-án közérdekű igényérvényesítési keresetet nyújtott be a Fővárosi Törvényszéknél a Santander Consumer Finance Zrt. 2005 februárja és 2012 júliusa között alkalmazott általános szerződési feltételei (üzletszabályzata) egyik kikötése miatt. Ez az előírás a PSZÁF szerint a hitelintézeti törvényt megsértve alkalmanként 750 forint díjat írt elő az ügyfeleknek a pénzügyi vállalkozás által kiküldött éves egyenlegközlő levél fejében.

A hitelintézeti törvény 1997 januárjától változatlan előírása szerint a pénzügyi intézmények kötelesek az ügyfelek részére legalább évi egy alkalommal, illetve a szerződés lejártakor egyértelmű, közérthető és teljes körű írásbeli kimutatást (kivonatot) küldeni. A PSZÁF szerint a fogyasztóknak ez az évi egyszeri tájékoztatáshoz fűződő joga nem korlátozható. Ennek fejében díj felszámítására csak akkor volna joga egy pénzügyi szolgáltatónak, ha ezt a jogszabály tételes rendelkezésével lehetővé tenné. Ezt az álláspontot erősíti, hogy ahol a jogalkotó díjfizetési kötelezettséget akart elrendelni a törvényben – például az ügyfelek által egyedi ügyleteikről külön kérhető kimutatások fejében – ott a jogszabály szövege ezt kifejezetten tartalmazza.

A PSZÁF – hivatalból és egyedi fogyasztói kérelem alapján is indított – vizsgálata alapján meghozott határozataiban már 2012-ben kötelezte a Santandert a jogsértő magatartás megszüntetésére. Ennek nyomán a pénzügyi vállalkozás újabb hirdetményeiben már nem számít fel díjat az éves egyenlegközlő levél fejében. A társaság ugyanakkor 2009 júliusa és 2012 júliusa között összesen 47 816 alkalommal 27 816 fogyasztóval fizettette meg jogtalanul az éves egyenlegközlő levél díját.

A PSZÁF mostani keresetében kérte a bíróságtól: állapítsa meg, hogy a társaság által alkalmazott éves egyenlegközlő levél, kivonat díja jogsértő, s az erre vonatkozó általános szerződési feltételek tisztességtelenek. A hatóság kezdeményezte azt is: a Santander az elmúlt három évre visszamenően fizesse vissza érintett (jelenlegi és korábbi) ügyfeleinek a tőlük így jogtalanul elvont összességében közel 36 millió forintot.

A PSZÁF az elmúlt két évben öt közérdekű pert (CIB Bank Zrt., AXA Bank Europe S.A. Magyarországi Fióktelepe, ÁHF Általános Hitel és Finanszírozási Zrt., New Chance Pénzügyi Szolgáltató Zrt., Zee Capital Pénzügyi Szolgáltató Zrt.) és hét közérdekű igényérvényesítési eljárást (a Santander mellett AXA Biztosító Zrt., Argenta Credit Zrt., Pesti Hitel Zrt., Magyar Ingatlanhitel Zrt., Quality Financial Magyarország Zrt. és Intrum Justitia Zrt.) indított pénzügyi szolgáltatókkal szemben a fogyasztók nevében és azok érdekeit képviselve. A már jogerősen lezárult ügyek döntő többségénél – eddig összesen négy ügyben – a PSZÁF nyerte meg a pereket, több esetben még folyamatban van vagy az elsőfokú ítéletnél tart az eljárás.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.