Bezárják az M0-st! A körgyűrű 2020-ig körbeérhet?
Folytatódik a túlterhelt M0-s fejlesztése – jelentette ki a Csepel-szigeti gerincút első szakaszának átadásán Völner Pál. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára a tárca közleménye szerint arról beszélt: a kormány által elfogadott hosszú távú gyorsforgalmi és főútfejlesztési programban 2027-ig ütemezett beruházások között kiemelt helyen szerepel az M0-s körgyűrű bezárása és az autópálya meglévő kapacitásainak bővítése.
Az NFM infrastruktúráért felelős szakpolitikusa valójában óvatosan nyilatkozott: a kormány tavaly nyáron napvilágot látott hosszú távú gyorsforgalmi- és főúthálózat-fejlesztési programja szerint a fővárost elkerülő csonka körgyűrű utolsó hiányzó kilométereinek már 2027 előtt meg kell épülniük. Az Orbán Viktor miniszterelnök aláírásával jegyzett terv szerint az M0-s bezárására 2020-ra megoldást kell találni. Amit legfeljebb az tehet kétségessé, hogy a terv készítői nem jelölték meg, miből fizetnék a programba vett útépítéseket. Holott e nélkül irományukat nehéz komolyan venni, miután a következő 16 év beruházásaihoz összességében úgy háromezermilliárd forint kellene.
Ha a finanszírozás problémáját nagyvonalúan átugorjuk, és csak a kormány terveit böngésszük, az M0-sról azt olvashatjuk, hogy a program első, 2016-ig előremutató szakaszában meg kell épülnie a körgyűrű 11-es főutat a 10-essel – a majdani M10-es gyorsforgalmi úttal – összekötő 7,1 kilométerének. A Budakalásztól Ürömig meghosszabbított autóút irányonként két forgalmi sávjának építéséhez, a folyamatos nyomvonalviták ellenére, állítólag már a környezetvédelmi engedélyek is megvannak.
Ha ez igaz, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. jól teszi, ha rákapcsol a projekt pályáztatásának előkészítésével. Ha ugyanis egy-két éven belül nem választja ki az útszakasz építőjét, az M0-s folytatása nem lehet kész 2016-ra, a kormány tervei pedig már az első lépésben felborulnak.
Kényelmeskedésre azonban akkor sem jut majd idő, ha a hosszú távú fejlesztési program első szakasza legalább az M0-s kapcsán teljesül. A kormány ugyanis a körgyűrű utolsó hiányzó szakaszának megépítését már a következő, 2017–2020 közti programlépcsőbe bevette. Vagyis az autósok valamikor nyolc-kilenc év múlva birtokba vehetik az M0-s M1-es autópályát a 10-es főúttal összekötő 18,2 kilométerét is. Örömüket legfeljebb az lohaszthatja majd, hogy az évtizedek óta ígérgetett gyorsforgalmi út utolsó, a Budai-hegyeket átszelő szakaszát kétszer kétsávos autóútként, és nem teljes autópályaként képzelték el a döntéshozók.
Az M0-s fejlesztése papírforma szerint később sem szünetelne. A kormányzat terveinek harmadik, 2021-től 2024-ig tartó ciklusában a körgyűrűt több szakaszon bővítenék. Az M2-es és a 11-es főút, illetve az M5-ös és az M31-es között kétszer három, az M6-os és az 51-es főút között kétszer négy sávosra.
Akinek pedig ez nem elég, a 2028–2040-es időszakra körvonalazott fejlesztések között is olvashat az M0-sról. Itt arról írtak: az egyik legfontosabb célkitűzés a teljesen kiépült M0-s tehermentesítése lenne. Az előzetes forgalombecslések alapján ugyanis a hazánkon áthaladó tranzitforgalom, illetve a belföldi motorizációs fejlődés nyomán negyedszázad múlva a ma még kimeríthetetlennek látszó közúti kapacitások is szűkössé válhatnak. Indokolt lehet egy újabb, délnyugati irányban futó, külső fél körgyűrű építése Budapest mellett.
Ha hiszünk a két-három évtizedre előre meghatározott fejlesztések megvalósulásában, akkor azzal számolhatunk: a kiemelt főútként, kétszer két sávval megépülő új út valahol Piliscsaba és Pilisjászfalu között ágazna le az M10-es autóútról. Nyomvonala elhaladna Tinnye, Perbál, Budajenő és Herceghalom mellett. Az M1-es autópályát keresztezve Biatorbágy és Etyek között futna, majd Tárnok határában érné el az M7-est. Innen továbbhaladva Százhalombattánál lépné át egy új hídon a Dunát. Az M5-höz Újhartyánnál csatlakozna, és a 405-ös főút nyomvonalán vezetne el az M4-ig.
Meglehet, a nagyszabású tervek megítélésénél azok járnak el helyesen, akik beérnék azzal is, ha a jövő heti lottószámokat ismernék, és nem tartják fontosnak: 2040-re eljut-e az ember a Marsra, vagy Perbálnál lesz-e hidrogéntöltő állomás az M0-son a családi holdkompok számára. Akárhogy is, a fejükben „földhözragadtabb” gondolatokat forgatók igazát erősíti, hogy miközben az M0-st a magyar kormányok három évtizede építgetik, és a négyes metró projektje is két évtizede ad apropót nyilatkozatokat tenni a fővárosi, valamint az országos politizálásból élőknek, a NIF a Budapestet elkerülő autóútnak azt a szakaszát sem adja át a forgalomnak, amelyik kész van. Az M1-est az M6-ossal összekötő új útszakaszra, tavaszig biztosan, de meglehet, hogy a nyár végéig sem hajthatnak fel az autósok.