Besokallt a Converse
Nem csak a kínai másolók körében népszerű a klasszikus modell. Szobra is van az olaszországi Pugliában Maisant Ludovic / AFP |
A Nike sportszergyártóhoz tartozó Converse gumitalpú vászoncipőinek köszönheti világhírét, annak hamisítása évek óta jelentősen rontja a cég piaci pozíciót, emiatt is döntöttek úgy, hogy első lépésben 31 amerikai vállalatot perelnek be a formai védjegyükhöz fűződő jogaik megsértéséért. Köztük olyan gigászokat, mint a globális kiskereskedelmi piacvezető Wal-Martot vagy a Kmartot, a Sketcherst, illetve a svéd hátterű H & M-et.
A perek egyelőre Amerikában indulnak, de a Converse globális harcot indít. A cég cipőjéből az elmúlt száz évben egymilliárdnál is több párat adtak el szerte a világon, azaz nem kis tételről és persze nem kis profitról van szó. Jim Calhoun, a Converse vezérigazgatója ezért hirdetett harcot az ő termékükre hajazó, silány minőségű utánzatokkal szemben. A cél nem az, hogy anyagi kártérítést kapjanak, hanem hogy a cipők presztízse ezután is megmaradjon. Igaz, ehhez az is kellene, hogy az eredeti modelleket ne 85 dolláros árcímkével lássák el.
A cipőket egyik lelkes használójuk, Charles „Chuck” Taylor egykori főiskolai kosaras sztár vitte sikerre, ő 1921-ben szegődött el a céghez, és a kosárlabdatermeket végigjárva toborzott híveket a lábbelinek. Akkora sikerrel, hogy 1934-ben a cipő „felvette” Chuck Taylor nevét. Az üzlet a kilencvenes évekig prosperált, majd a cég csődbe ment, ekkor vásárolta meg és támasztotta fel a Nike. Az akkori 205 millió dolláros forgalmát mára 1,7 milliárdosra sikerült feltornászni, s a Converse a Nike egyik legjobb profittermelő vállalkozásává vált.