Benyújtották a "rezsicsökkentés költségvetését"
Az államháztartási törvény előírásai szerint a kormánynak szeptember 30-ig kell benyújtani a 2014-es költségvetés javaslatát. Ezt Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter meg is tette, hagyományos papír alapon és – ahogy ő fogalmazott, az új idők új kihívásainak megfelelve – egy pendrive-on is átadta a tervezetet Kövér Lászlónak. A korábbról ismert bőrtáska most nem volt része a szertartásnak.
Varga Mihály beszédében ismertette a főbb számokat. Két százalék körüli növekedést várnak, 2,9 százalékos államháztartási hiányt jósolnak jövőre, az inflációt 2,4 százalékra tervezik. – A rezsicsökkentés költségvetése is lehet – mondta Varga Mihály, hozzátéve: a januári tízszázalékos rezsicsökkenés, s az év végén elfogadandó 11,1 százalékos csökkentés lehetőség arra, hogy egy átlagos család évente százezer forintot tud spórolni ezeken az intézkedéseken. Hogy miért a 2014-es költségvetés lesz a rezsicsökkentés költségvetése, amikor mindkét intézkedésre idén kerül sor, miközben a büdzsét egyik se terheli, arra nem tért ki.
A családi adókedvezmény kiszélesítésével az alacsonyabb jövedelműek juthatnak hozzá a megfelelő kedvezményekhez azáltal, hogy például az egészségbiztosítási járulék terhére is igénybe vehető a kedvezmény. A miniszter hozzátette: nincs olyan terület, amelyre kevesebb pénz jutna, mint 2013-ban. A gyermeket vállalni szándékozó fiatalok helyzetét könnyítik azzal, hogy négymilliárd forint jut a diákhitel-tartozások elengedésére is. A gyed extra – a gyermek hároméves koráig összevontan lehet igénybe venni az ellátásokat – is a gyermekvállalást segíti.
A költségvetés tartalmazza a pedagógusok illetményalapjának növekedését is, ez 160 ezer tanárt érint. A nyugdíjemelés előirányzata az inflációnak megfelelő, 2,4 százalék. Munkahelyvédelmi akcióterv intézkedései hatályban maradnak, s a költségvetés tartalmazza a kétszázalékos reálkereset-növekedés számait is – igaz, ez leginkább az adóintézkedésektől várható. (A pedagógusokon kívül ugyanis másnak nem igazán emelkedik majd a bére a költségvetési szférában, az illetményalap és a tábla marad az idei). Varga Mihály megismételte: a kormány november elsejéig adott időt a bankoknak a devizehitelesek megsegítésére.
Kövér László házelnök válaszában – némileg szerepet tévesztve – közölte: a kormánypárti képviselők támogatni fogják a költségvetést, hiszen 10 százalékkal jut több az egészségügyre, az oktatásra és hárommal a közbiztonságra. Míg az eddigi években azért kellett dolgozni, hogy a megelőző kormányok által okozott károkat felszámolják, ezzel a költségvetéssel Magyarország "ismét emelkedő pályára kapaszkodhat" – mondta a házelnök.
Kisebb hiány, gyorsan emelkedő bevételek
A rezsicsökkentés költségvetése szerint jövőre a központi alrendszerek 924,8 milliárd forintos hiánnyal zárnak. Ez folyóáron számolva az idei eredeti tervnél magasabb, de jóval alacsonyabb, mint a jelenlegi – épp a napokban megemelt – 1050 milliárdos hiánycél. Igaz: 2014-ben már nem számol az állam a gázüzletág megvásárlásával, és a takarékok megerősítésével sem, márpedig ez idén 171 milliárd forintba kerül.
Érdekes, de infláció felett növekednek a kiadások és persze a bevételek is. A kiadási főösszeg 3,1 százalékkal nagyobb az idei tervnél, ez alapján összesen 16 ezer 883 milliárd forintot költ az állam. A bevételek ennél nagyobb ütemben emelkednek, összesen 4,1 százalékkal. Így 15 ezer 958 milliárd forintot tesznek majd ki a tervek szerint.
Itt vannak a vesztesek
A számokat tekintve azonban ezzel együtt mégiscsak van olyan, hogy egy terület kevesebbet kap. A legnagyobb vesztese a jövő évi költségvetésnek a kancellária: itt a kiadási keret 43,2 százalékkal csökken. Valójában persze a miniszterelnökség többet költhet jövőre, a legnagyobbat a kormány a tartalékokon vágta. Az idén eredetileg 400 milliárdosra tervezett (majd most egy módosítással 315 milliárd forintosra csökkentett) Országvédelmi Alap – vagyis a számítottnál rosszabb makrogazdasági pályára félretett tartalék – 100 milliárdosra csökken.
Emelkedik viszont a rendkívüli keret, amiből a kormány szokott osztogatni, hol sportstadionra, hol kétnapos televíziós műsorra, mint amilyet a mostani hétvégén láthattunk a közszolgálati adókon. Az idén eredetileg 100 milliárdosnak meghatározott keret (ami már egy módosítás révén 106 milliárd) jövőre 120 milliárd forintos lesz.
Biztosan kevesebb pénze lesz viszont a Nemzeti Kulturális Alapnak, igaz, a Magyar Művészeti Akadémia támogatásának megduplázásával a területre valóban nem feltétlenül jut kevesebb pénz. Ha mindehhez hozzávesszük a közszolgálati médiaszolgáltatás támogatásának 1,9 százalékos emelését, akkor valóban látható lesz, hogy itt a kulturális kánaán.
Egyértelmű vesztes viszont az adóhivatal – valószínűleg az elektronizálás miatt nem kell akkora költségvetés, mint az idén. Mindenesetre a NAV-tól a költségvetés jelentős többleteket vár, miközben büdzséje picit csökkenni fog.
Kiadás (milliárd forint) | Változás | |||
2013 | 2014 | |||
Miniszterelnökség | 447,4 | 254,2 | -43,2% | |
Állami vagyonnal kapcsolatos bevételek és kiadások | 226,4 | 150,3 | -33,6% | |
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium | 678,3 | 549,2 | -19,0% | |
Magyar Tudományos Akadémia | 59,1 | 53,2 | -10,0% | |
Nemzeti Kulturális Alap | 11,7 | 10,8 | -8,1% | |
Közponi Statisztikai Hivatal | 9,7 | 9,0 | -6,7% | |
Közigazgatási és Igaszságügyi Minisztérium | 333,0 | 321,5 | -3,5% | |
Központi Nukleáris Alap | 32,8 | 32,0 | -2,5% | |
Nemzeti Adó- és Vámhivatal | 142,1 | 139,0 | -2,1% | |
Wesselényi Miklós Ár- és Belvízvédelmi Kártalanítási Alap | 0,0172 | 0,0170 | -1,2% | |
Adósságszolgálat | 1 249,5 | 1 248,4 | -0,1% | |
Bethlen Gábor Alap | 11,6 | 11,6 | 0,0% | |
Honvédelmi Minisztérium | 241,4 | 241,6 | 0,1% | |
Kutatási és Technológiai Innovációs Alap | 56,1 | 56,2 | 0,2% | |
Gazdasági Versenyhivatal | 2,3 | 2,4 | 0,7% | |
Külügyminisztérium | 62,3 | 63,8 | 2,3% | |
Ügyészség | 36,8 | 37,7 | 2,6% | |
Bíróságok | 86,3 | 88,8 | 2,9% | |
Nyugdíjbiztosítási Alap | 2 847,3 | 2 964,6 | 4,1% | |
Köztársasági elnökség | 2,0 | 2,1 | 4,2% | |
Belügyminisztérium | 422,3 | 440,6 | 4,3% | |
Egészségbiztosítási Alap | 1 804,3 | 1 884,2 | 4,4% | |
Állami Számvevőszék | 7,7 | 8,1 | 5,3% | |
Nemzeti Foglalkoztatási Alap | 355,1 | 377,4 | 6,3% | |
Emberi Erőforrások Minisztériuma | 2 700,4 | 2 890,0 | 7,0% | |
Alapvető Jogok biztosának hivatala | 1,1 | 1,2 | 8,8% | |
Helyi önkormányzatok támogatása | 643,3 | 703,6 | 9,4% | |
Nemzeti Földalap | 18,7 | 20,6 | 10,0% | |
Vidékfejlesztési Minisztérium | 375,8 | 422,9 | 12,5% | |
Országgyűlés | 126,7 | 146,5 | 15,7% | |
Nemzetgazdasági Minisztérium | 65,2 | 78,8 | 21,0% | |
Uniós fejlesztések | 1 456,9 | 1 959,1 | 34,5% | |
Alkotmánybíróság | 1,1 | 1,8 | 57,3% | |
Magyar Művészeti Akadémia | 2,5 | 4,5 | 84,7% |