Új utakat keres a Benetton

A divatos ruházati cikkeiről és polgárpukkasztó reklámjairól világhírűvé vált Benetton nagy változások elé néz. A tavaszi kollekció már kész, úgyhogy a Luciano Benetton és testvérei által 1965-ben alapított családi vállalkozás új utak felfedezésére készülhet. A cégbirodalomban tervezett szerkezetváltást a Benetton família 10,3 milliárd eurósra hízott vagyonát kezelő Edizione holding vezényli le – értesült a Bloomberg.
Az első lépés a repülőtéri vámmentes boltokat üzemeltető World Duty Freeben (WDF) lévő 51 százalékos üzletrész március végi eladásával már megtörtént. Ebből kiszállt a Benetton, és egyrészt Olaszország legnagyobb sztrádaéttermi láncát, az Autogrillt szeretné fejleszteni a WDF-ért kapott 1,3 milliárd euróból, másrészt a „névadó” üzleti tevékenységet jelentő ruházati cikkek gyártását szeretné erősíteni külföldi partnerek bevonásával.
Benetton üzlet Teheránban
Benetton üzlet Teheránban
Morteza Nikoubazl / Reuters

Az Autogrill-hálózat bővítéséhez is tőkeerős társakat keres a trevisói székhelyű cégóriás. Nincs kizárva, hogy az autópálya-pihenőhelyeken megtelepedett, 2,3 milliárd euró piaci értékű Autogrill a konkurensek felvásárlásával növelné tovább piaci részesedését. Benettonéktól – amint azt egykori Forma–1-es csapatuk is igazolja – nem idegen a sebesség. A család tulajdonos abban az Atlantia nevű cégben, amelyhez az autópályadíjakat beszedő Autostrade per l’Italia és a fővárosi repülőtereket üzemeltető Aeroporti di Roma is tartozik.

Az utóbbi két vállalat piaci terjeszkedéséhez is partnereket keresnek, akár saját tulajdonrészük csökkentése árán is. Eközben a Benetton családi ékszereként kezelt divatcég hajója megállíthatatlanul süllyed. S noha folyamatosan merik ki belőle a vizet, anyagi helyzete nem javult látványosan. A gyártást főleg Olaszországra koncentráló, az értékesítést viszont világszerte – a család szempontjából költségkímélő – franchise-rendszerben végző Benettont a Zarát birtokló Inditex csoport küldte lejtőre.

A világelsővé előlépő spanyolok térnyerésére az olaszoknak nem volt csattanós válaszuk, a tőzsdei árfolyamesést látva, 2012-ben inkább ismét családi kézbe vették a vállalatot. Akkor a divatcég értéke már egymilliárd euró alá csúszott, noha az ezredforduló után ennek több mint négyszeresét érte. A rendrakás feladata a Boston Consulting Grouptól egy éve igazolt Marco Airoldira vár, aki a gyorsan fejlődő ázsiai piacokon erősítené a cég jelenlétét, és Afrikát is felvenné a Benetton harsány színekkel megfestett világtérképére.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.