Nyert a Volán-lobbi? Belföldön nem járhat az OrangeWays

A közlekedési tárca nem adta meg az engedélyt az OrangeWays belföldi járataira. A cég Budapest és öt vidéki város között közlekedett volna.

Nem adott engedélyt a közlekedési tárca az OrangeWays-nek belföldi távolsági autóbuszjáratok indításához - közölte a minisztérium. Tervei szerint a cég Budapest és több vidéki nagyváros (Győr, Zalaegerszeg, Miskolc, Szeged és Debrecen) között közlekedtetett volna menetrend szerinti autóbuszjáratokat, ami a vonatkozó előírások szerint kizárólag a szaktárca hozzájárulásával lehetséges.

Orangeways járat - bajára is megérkeztek
Az Orangeways különjáratokkal vitte az utasokat Bécsbe és Prágába

Az autóbusztörvény rögzíti annak feltételeit, hogy a szolgáltató kezdeményezése alapján milyen esetekben adható megbízás korábban nem biztosított közszolgáltatásra. A jogszabály szerint erre csak akkor van mód, ha az így megvalósuló közszolgáltatás valós utazási igények ésszerű kielégítését szolgálja, és nem jár együtt más szolgáltató közszolgáltatási szerződésben rögzített jogainak sérelmével vagy működőképességének veszélyeztetésével. E szolgáltatásért a szolgáltató veszteségkiegyenlítést nem kaphat – indokolta döntését a minisztérium.

A Zala Volán szakszervezetei júliusban tiltakoztak az OrangeWays tervezett menetrend szerinti járatai ellen, mert úgy vélték, a Budapest-Zalaegerszeg közötti járatok beindítása után tisztességtelen versenyhelyzet alakulna ki. A Zala Volán szakszervezetei - a Volán Dolgozóinak Demokratikus Szakszervezete, a Zala Volán Személyközlekedési Szakszervezete, KKSZ Alapszervezete és a Zalai Autóbuszvezetők Szabad Szakszervezete - akkor közös levelet juttattak el Hónig Péter szakminiszterhez, amelyben azt kérték, hogy ne támogassa a magánvállalkozó cég menetrendszerű autóbuszjáratainak indítását. A szakszervezet szerint a helyközi közlekedés megújítása, színvonalas ellátása helyett a nyereség kiszivattyúzása húzódik meg a háttérben, amivel tudatosan legyengítik a Volánokat a 2012-es piacnyitás előtt.

Az OrangeWays - amely több nemzetközi autóbuszjáratot is közlekedtet - akkori közleményben úgy reagált: tisztességes versenyhelyzetet lát abban, hogy az általa beindítani kívánt vonalakat és szolgáltatást a magyarországi autóbuszos közlekedésben résztvevő mintegy kilencezer autóbuszhoz viszonyítva tíz, maximum harminc százalék eszközzel végezné. Az OrangeWays akkor jelezte azt is, hogy olyan fogyasztói kört céloz meg járataival, amelynek igényeit a jelenlegi állami tömegközlekedési lehetőségek nem elégítik ki.

Hangsúlyozták, hogy a cég mindezt saját üzleti kockázatára, állami finanszírozási igény nélkül végezné. A társaság szerint ha a tervezett járatok sértenék is a jelenlegi közszolgáltatók érdekeit, akkor is lehetőségük van kapacitásaikat az átrendeződő igényekhez igazítani, így összességében a vállalat piacra lépése csak csökkentené a Volán társaságok összfinanszírozási igényét.

A mostani döntésre reagálva közleményében a cég úgy fogalmazott: továbbra is keresi annak lehetőségét, hogy a nemzetközi viszonylatokban igen sikeres komfort kategóriás szolgáltatásait a belföldi utasok is mielőbb igénybe vehessék. Az OrangeWays szerint a komfort kategóriás szolgáltatás iránt fennálló jelentős piaci igény kielégítése érdekében található olyan megoldás, amely egyúttal a közszolgáltatók érdekeit is figyelembe veszi. Kovács Miklós, a társaság vezérigazgatója elmondta: az így bevezetendő üzleti alapú szolgáltatások úgy szolgálhatnak ki egy sajátos piaci szükségletet, hogy közben az állami költségvetést is tehermentesítik.

Az OrangeWays 800 millió forintos beruházással tervezi belföldi expresszbusz-szolgáltatásának indítását - az eredeti tervek szerint 5 megyeszékhely és a főváros között. Kovács Miklós hangsúlyozta: a szolgáltatás olyan fogyasztói kört céloz meg járataival, amelyek igényeit jelenleg a közszolgáltatók nem elégítik ki. Ezért bízik abban, hogy hamarosan születhet olyan megoldás, amelynek nyomán a hazai utazóközönség is megismerheti a cég külföldön nagy népszerűségnek örvendő menetrend szerinti prémium buszszolgáltatásait.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.