Bekapcsolja a fűnyírót a GM

Kőkemény árat kell fizetnie Németországnak azért, hogy a General Motors megtartja mind a négy helyi Opel-gyárát. Az amerikai anyacég a körbe zárt villámos márka átala-kítása során mintegy 9000-9500 európai munkahelyet kíván bezárni, s ezek ötven-hatvan százaléka a szövetségi köztársaságra esik - erről Nick Reilly, a General Motors (GM) új európai főnöke beszélt szerdán az Opel rüsselsheimi központjában.

Reilly szerint a még sok részletet kell tisztázni, s csak december közepére készül el a végleges átalakítási terv, a bejelentés sokkoló erővel hatott Németországban. - Kímélet-lenül érvényesítik a fűnyíróelvet - írta a Financial Times Deutschland on-line kiadása.
A General Motors 3,3 milliárd eurós szanálási terve sok ponton hasonlít az Opel korábbi szinte biztos vevőjének Magna elképzelésére. Mint arról beszámoltunk, nagy meg-lepetésre a GM november elején lefújta a kanadai-osztrák autóipari beszállítóval koráb-ban nyélbe ütött üzletet.

Reilly szerint a nemzetközi autópiaci túlkínálat miatt elkerülhetetlen a termelés lega-lább húsz százalékos csökkentése. Egyelőre nem eldöntött, hogy mi lesz az antwerpeni összeszerelő-üzem sorsa. Több ágazati szakértő szerint a Nagy-Britanniában, Spanyolor-szágban, Belgiumban, Németországban és Lengyelországban működő összesen kilenc eu-rópai üzem közül egy, de inkább kettő semmiképpen sem kerülheti el a bezárást.

A brit, a spanyol és a belga kormány fejenként több százmillió eurós állami segítséget, Varsó pedig adócsökkentéseket ígért a GM-nek, amely az Obama-adminisztráció hitelei nyomán közel hatvan százalékban amerikai szövetségi tulajdonban van. A jobbközép né-met kormány egyelőre elzárkózik bármiféle pénzügyi mankó nyújtásától, ugyanakkor a Berlin által erősen preferált vevőjelöltnek akár 4,5 milliárd eurós állami hitelgaranciát is kilátásba helyeztek. Ebből 1,2 milliárdot már a nyáron folyósítottak is, s a „segélyből" si-került talpon tartani a GM csődje nyomán alaposan megroggyant Opelt. Az anyacég az áthidaló hitelt időközben az utolsó centig visszafizette, így az Opel/Vauxhall ismét a GM teljes ellenőrzése alá került.

Német kormányzati részről eddig azt hangoztatták, hogy a körbe zárt villámos márka - más bajba jutott itteni cégekhez hasonlóan - benyújthatja pályázatát a kormányzati se-gélyalaphoz, de különleges bánásmódra nem számíthat. A „fűnyíróelv" persze sok min-dent megváltoztathat, a Merkel-kormány 2010 januárjától már 18 hónappal meg is hosz-szabbította az államilag támogatott, s az itteni autóipart a nagy mértékű elbocsátásoktól megmentő rövidített munkaidő alkalmazását.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.