Hazudott reklámjaiban a bank, 28 milliós bírságot kapott
A fogyasztók megtévesztése miatt két ügyben összesen 28 millió forint bírságot szabott ki a K&H Bank Zrt.-re a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).
A bank eredetileg ingyenesnek hirdetett számos szolgáltatást a lakáscélú és ingatlanfedezetű személyi hitelekhez, ám ezeket utólag megszüntette.A másik ügyben kötelező biztosítási terméke után nagy arányú visszatérítést ígért ügyfeleinek, de azt feltételei miatt csak kevesek tudták igénybe venni.
Ez utóbbi esetben a GVH vizsgálata a K&H 2007. október és december közötti reklámjaira vonatkozott: a biztosító ekkor „akár 100 % visszatérítéssel" hirdette kötelező gépjármű felelősség biztosítási (kgfb) termékét.
Azonban a K&H Biztosító hirdetéseiből azonban nem derül ki egyértelműen, hogy a kedvező visszatérítési lehetőséggel hirdetett kgfb biztosítást csak akkor él, ha egy további terméket is (K&H fix plusz autó befektetési alap) megvásárlásárolt az ügyfél, s hogy a visszatérítés mértéke a befektetés nagyságától függ, így a reklámban ígért 100 százalékos visszatérítés a 3 millió forint feletti jegyzés esetén járt. Ráadásul a kedvezmény maximális mértéke előre meghatározott volt (100 százalékos kedvezmény esetén a visszatérítés díja legfeljebb 50 ezer forint lehetett).
A versenyhatóság szerint a kgfb-kampány idején a gépjármű tulajdonosok különösen érzékenyek a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással kapcsolatos információkra, különösen a biztosítás díjára, illetve az elérhető kedvezmények nagyságára.
A GVH szerint az ügyben mind a K&H Bank Zrt. és K&H Biztosító Zrt. felelőssége megállapítható, hiszen a reklámok mindkét vállalkozás gazdasági érdekeit szolgálták. A bankot a GVH a jogsértés megállapítása mellett 8 millió forintra bírságolta meg, miután a kgfb kommunikáció tartalmát teljes körűen ő határozta meg, a biztosító esetében ellenben csak jogsértést állapított meg.
Ennél nagyobb, 20 millió forintos büntetést könyvelhetett el a K&H Zrt., amiért az otthonvédelmi programmal kapcsolatos reklámjaiban becsapta a fogyasztóit.
A pénzintézet 2006. áprilisában az általa ingatlanfedezet mellett nyújtott jelzáloghitelekhez kapcsolódva vezette be az otthonvédelmi programot, melynek keretében - eltérő kombinációkban - a kölcsönszerződés ellenérték nélküli módosításának lehetőségét biztosította, és ingyenesen igénybe vehető szolgáltatást ajánlott.
A bank reklámjai azonban becsapósak voltak: reklámjaiban azt sugallta, hogy a hitel teljes futamideje alatt díjmentes elérhető a reklámjaiban ígért elő- és végtörlesztés, esedékesség átütemezés, futamidő hosszabbítás, automatikus életbiztosítás, továbbá a devizaalapú hitelek ingyen forint alapú kölcsönre cserélhetősége. Ezzel szemben ezek a kedvezmények csak egy bizonyos ideig volt ingyenesen elérhető az ügyfelek számára.
A GVH feltárta azt is, hogy a K&H hirdetésekből nem derül ki egyértelműen az sem, hogy az ingyenes életbiztosítás legfeljebb egymillió forintig nyújt fedezetet. Ez ugyancsak megtéveszthette a fogyasztókat, akik úgy értelmezhették a hirdetéseket, hogy hitelfedezeti életbiztosításról van szó, ami a biztosított halála esetén a tartozás egészére fedezetet biztosít.
A húszmilliós bírság összegének megállapításakor súlyosító körülménynek bizonyult, hogy a megtévesztő reklámok hosszú időn át elérhetőek voltak és nagy számú fogyasztóhoz jutottak el.
Ráadásul a bankot hasonló ügyben korábban már többször elmarasztalta a GVH. A versenyhatóság enyhítő körülménynek minősítette, hogy a bank már 2006-ban tervezte, hogy méltányossági alapon fiókvezetői ingyen módosíthatják az ezt igénylő fogyasztók szerződéseit. 2008 szeptemberétől pedig automatikusan előírta az ingyenesség biztosítását minden ügyfél számára.