Bécs így oldotta meg a hajléktalanellátást
Tavasz óta ingyenes látásvizsgálatot is igénybe vehetnek a hajléktalanok Bécsben. A felírt szemüveget a bécsi látszerész-akadémia szakemberei készítik el, szintén ingyen. Az U6-os metró Josefstädter strassei állomása közelében lévő nappali melegedő (JOSI) és a látszerészszervezet együttműködése a tavasszal kezdődött. Először hét hajléktalant vizsgáltak meg – ők az elkészült szemüvegeket egy hónapja már meg is kapták –, majd június végén az arra igényt tartók újabb körének látását mérték fel.
A nappali melegedőt a hajléktalanok az év minden napján reggel kilenc és este hat óra között látogathatják, ahol egyéni tanácsadásban részesülhetnek, kulturált körülmények között moshatnak, főzhetnek, ehetnek, és értékeiket biztonságba helyezhetik. Újságokat, folyóiratokat és könyveket olvashatnak, televíziózhatnak és internetezhetnek, emellett rendszeresen szerveznek számukra közös kirándulásokat, kulturális és szabadidős programokat. Az intézmény célja, hogy látogatói a célzott gondozás eredményeként mielőbb képesek legyenek az önálló életre – s ennek része a megfelelő látás is.
Bécs városa évente hatvanmillió eurót fordít a hajléktalanok ellátására. A szociális ellátórendszer kilencven helyen ötezer lakó- és alvóhelyet tart fenn, nappali melegedőket működtet, és ebből finanszírozza az utcai szociális munkásokat és a tanácsadó helyeket is.
Évente hatvanmillió euró jut hajléktalanellátásra Fonds Soziales Wien |
Ugyan teljesen másról van szó, de egy másik kezdeményezés is az életminőség javítását szolgálja. Ez az autóhasználattal kapcsolatos: a bécsi közlekedési vállalat új szolgáltatást vezetett be, segítségével a város lakói könnyen kiszámolhatják, megéri-e fenntartaniuk az autójukat, vagy jobban járnak, ha eladják, és helyette buszra szállnak. A Wiener Linien online kalkulátorába a gépkocsival naponta és hetente, illetve havonta és évente megtett utakat kell megadni, valamint néhány adatot, amely a gépjárműre vonatkozik.
Ezt követően a program nemcsak azt számolja ki, hogy megéri-e fenntartani az autót, hanem azt is, mennyi kalóriát égetne el annak tulajdonosa, ha kerékpárral járna dolgozni, illetve mennyi szén-dioxiddal szennyezi a levegőt, amíg elfuvarozza a gyerekét az iskolába. A program a tömegközlekedési lehetőségek mellett olyan alternatívákat is tekintetbe vesz, mint az osztott autóhasználat vagy a taxizás. A végleges eredményről egy ábra készül, amely részletesen kimutatja az egyes közlekedési eszközök költségét, illetve azt, hogy évente mennyi pénzt lehetne megtakarítani, ha autózás helyett valaki inkább buszozna, taxizna és biciklizne.
Azoknak, akik hajlandók váltani, a bécsi közlekedési vállalat a Wien-Mobil-Kártyát ajánlja. Ez egy évre 377 euróba kerül, és nemcsak éves bérletként használható, hanem alkalmas arra is, hogy tulajdonosa közösségi kerékpárt és autót béreljen, vagy bankkártyaként használja a taxitársaságoknál, a mélygarázsokban és tankoláskor. (Forrás: Compress) BŐVEBBEN: wien.gv.at, wienerlinien.at.