Vigyázat, banki csalók! – Nincs új a nap alatt
Új banki csalási módszerekre figyelmeztet az OTP – vette észre szerdán délután az index az OTP Bank internetbankos felületén. A módszer azonban nem igazán új, sőt a tájékoztatás is meglehetősen régi: december közepén a Magyar Bankszövetség adta ki, a karácsonyi nagyobb forgalomra is készülve, az OTP honlapján is azóta olvasható. A tájékoztatás valóban fontos, az OTP mellett közzétette az Erste, az Unicredit, a Budapest Bank és a Raiffeisen is. A felhívás eléggé általános jellegű, a tanácsokra nem árt figyelni, felesleges azonban pánikba esni.
Európában és most már hazánkban is egy új módszerrel próbálják meg a banki ügyfelek számláit jogtalanul megterhelni – olvasható a Bankszövetség közleményében, amelyet a pénzitézetek a netbankos felületeik nyitólapján helyeznek el, hol nagyon feltűnően, hol pedig picit rejtve. A lényeg, hogy a nem megfelelően védett gépek felett kémprogramokkal veszik át az irányítást, majd miután a gyanútlan felhasználó belép a netbankos felületre, adategyeztetést kérnek tőle, türelemre intik, a háttérben pedig szépen elkezdik leszívni a pénzt a számláról. A figyelmetlen ügyfél még az sms-jelszót is megadhatja ehhez.
A pénzintézetek ezért a következőket ajánlják az ügyfeleknek:
– minden adategyeztetés legyen gyanús, a bankok sem interneten, sem máshogy nem kérnek adategyeztetést, kódokat (csak konkrét művelet esetében kell megadni a jelszókat).
– frissítsük a vírusirtókat, használjunk jogtiszta szoftvereket.
– ellenőrizzük a jóváhagyás előtt azt, hogy mire mondunk igent (vagyis az utalás valóban oda megy, ahová szántuk).
– ha szokatlan dolgot észlelünk, azonnal lépjünk ki, és értesítsük a bankot. Ilyen szokatlan dolog lehet, ha
– ismételt SMS-kommunikációra történik kísérlet az ügylet hitelesítése során
– adategyeztetésre hívnak fel, és ez idő alatt a szolgáltatást nem lehet használni
– furcsa nyelvezetű üzenetet kapunk, hibás szóhasználattal vagy nyelvezettel
– a megszokottól eltérő képernyőelemek vagy beviteli mező jelennek meg.