Balatonon is leáll a Ryanair

A Ryanair ezen a héten leállítja a menetrend szerinti légi járatait a FlyBalaton repülőtéren. Az ír fapados cég a gazdasági válság Európába való begyűrűzésével indokolta a döntését. Ferihegyen egyelőre nem szűnnek meg járatok a válság miatt, de a kapacitás csökken.

A Ryanair az Európába begyűrűződő gazdasági válság miatt száznál is több járatát, köztük a Balatonra közlekedő is leállítja a téli időszakban. A döntésben fontos szerepe volt annak is, hopgy a járatoknak ilyenkor alacsony a telítettsége és drága a kerozin is. A Düsseldorf-Weeze járat szerdán, a London-Stansted repülőterére és a Frankfurt-Hahnba közlekedő gép szombaton száll fel az idén utoljára. A március 29-től kezdődő nyári menetrendi időszakra azonban vesznek fel foglalásokat.

Három éve üzemeltetik a repteret a jelenlegi ír bérlők, s ez az első téli időszak, amikor nem fogadnak menetrend szerinti járatokat. Emiatt fizetés nélküli szabadságra küldik a dolgozók 60-70 százalékát, a charter- és tehergépek alkalmankénti kiszolgálását pedig a rendelkezési állományban tartott munkatársak egy részével oldják meg.

Noha a Budapestre repülő társaságok ilyen döntést még nem hoztak, a hitelpiaci válság nagy fejfájást okoz nekik is. A likviditási problémák elkerülésére, vagy épp azok megoldására spórolni kényszerülnek. Ez hatással van a reptér-üzemeltetők eredményeire is. – A frankfurti repülőtér forgalma például 4 százalékkal, a londoniaké 1,7 százalékkal mérséklődött augusztusban, s ez a folyamat a Budapest Aiport (BA) Zrt. által üzemeltetett ferihegyi repülőtéren is megfigyelhető volt – tudtuk meg a társaságtól, noha nekik konkrét számaik egyelőre nincsenek.

A légitársaságok a járatokat üzemeltetik, de csökkentik a frekvenciát, azaz az adott időben közlekedő járatok számát és a gépek méretét is. A Germanwings Budapest-Köln között heti 12-ről 11-re, az Alitalia heti 21-ről 14-re csökkentette a Milánó-Budapest vonalon közlekedő járatok számát, a Brussels Airlines pedig 12-ről 9-re mérsékelte a járatok számát a magyar és a belga főváros között.

A cseh légitársaság, a Czech Airlines a Boeing 737-es gépei helyett kisebb, turbólégcsavaros ATR gépeket üzemeltet. A kisebb gépek egyébként kisebb bevételt jelentenek a repülőtereknek, mert a leszállási díjat és az illetékeket utasférőhely és leszállósúly alapján számolják ki. A Budapest Airport válasza a helyzetre előre menekülésnek is tekinthető: az idei téli menetrendtől kibővített ösztönző rendszert vezetett be a légitársaságoknak: a forgalmat bővítő légitársaságok számára kínál kedvezményeket a leszállási díj és reptéri illeték területén.

Szakemberek szerint a légitársaságok konszolidációja jelentheti a megoldást, ami után Európában a gépjárműgyártó iparághoz hasonlóan, körülbelül 3-4 konszern jönne létre, ezek egyike például a Lufthansa körül alakulhat ki.

Ryanair repülőgép Ferihegyen. Elmennek, mert sokallják a költségeket
Ryanair repülőgép Ferihegyen
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.