Bajban vannak a ruházati üzletek
Az idén elmaradt a ruházati üzletek szokásos nyári akciózása, gyakorlatilag alig látni ilyen nyári akciót hirdető reklámot. Az ok: lényegében már nincs honnan leárazni, a ruházati üzletek ugyanis immár folyamatosan akcióznak.
Korábban a nyáreleji leárazások során a kereskedők a tavaszi kollekciót próbálták kisebb-nagyobb árengedménnyel kisöpörni a polcokról, majd nyár közepéig-második felééig a nyári szezonális termékeket kínálják – többnyire teljes áron.
A piaci verseny hatására már a válság előtt is jellemző volt, hogy eltolódott az akciós és a szezonális kínálat időszakának az aránya. Így korábban már június végén-július elején elkezdték leakciózni a nyári készletüket az áruházláncok.
A válság nyomán azonban ez megváltozott: lényegében a szezonális termékeket is akciós áron hirdetik meg, hogyha kisebb árréssel is, de el tudják adni a portékájukat.
Ez visszaköszönt a statisztikai adatokból is: a válság előtt a ruhapiac árai nagyjából szinkronban változtak az élelmiszerek vagy az energiahordozók áraival – bár eltérő mértékben. A kiskereskedelmi recesszió 2007 eleji beköszöntével azonban nyílt az olló, míg az élelmiszerek körében az infláció erősödött, a ruházati termékek árai stagnáltak, vagy éppen csökkentek.
A szektor kereskedői lényegében az árrésük csökkentésével próbálták kibekkelni a nehéz időket, ennek volt köszönhető, hogy miközben a tartósfogyasztási cikkek, majd az élelmiszerpiac is zsugorodásnak indult, addig a ruházati piac úgy-ahogy tartotta magát, azaz mennyiségben nem esett nagyot a forgalma.
Azonban úgy tűnik, hogy az ágazat kereskedői közül sokan elszámították magukat. A kiskereskedelemben ugyanis 2007 után gyakran – lényegében évente - visszaköszönt az a vélekedés, hogy egy éven belül lecseng a recesszió és a következő év már forgalombővülést hozhat. Azonban ez nem történt meg, sőt, egyelőre nagyon úgy néz ki, hogy az idei év sem lesz lényegesen jobb a tavalyinál. A kormányzati prognózisok az szja változás kapcsán az év végére vásárlóerő bővülést jósolnak, ám kérdéses, hogy ebből mennyi fog megjelenni a kiskereskedelemben.
A némileg kilátástalannak tűnő helyzetben úgy tűnt, hogy mára egyre több ruházati kiskereskedő cégből fogyott ki a szusz: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból kiderül, hogy a kiskereskedelmi hálózaton belül a ruházati üzletek mintegy tíz százalékának kellett lehúznia a rolót.
Kérdés, hogy valójában mennyivel csökkent a ruházati forgalom, más szóval a válság nyomán mekkora forgalom tevődött át a feketepiacokra. A feketepiac méretéről szóló becslések ugyanis ruházati termékeknél szórnak legjobban: vannak olyan vélekedések is, miszerint a teljes ruházati forgalom – éves szinten 300 milliárd forint – felével megegyezhet a ruházati feketepiac forgalma.