Azért van olyan forrásbevonás, amely iránt nő az igény

Távolról sem igaz, hogy Magyarországon a különböző finanszírozási eszközök iránt ne lenne igény. A nemzetközi trendekkel ellentétben ugyan a hazai faktoring piac az utóbbi időben stagnált, az elmúlt év viszont áttörést hozott, miután 14 százalékos növekedés történt a honi ágazatban, így a bruttó faktorált forgalom 899 milliárd forintra duzzadt – jelentette ki Csáki Ferenc, a Magyar Faktoring Szövetség (MFSZ) elnöke a szervezet sajtótájékoztatóján. Ehhez azért az hozzátartozik, hogy a 14 százalékos fejlődés egy új szereplő, az OTP piaci belépésére vezethető vissza. (Ebben a finanszírozási formában a követeléseiket értékesítik a cégek. Ezt a lehetőséget a vállalkozások jellemzően akkor veszik igénybe, ha nem ismerik a vevőt, illetve nincs elegendő forrásuk a megrendeléshez kötődő pénzügyi terhek viselésére és egyéb tőkéhez, így banki hitelhez nem juthatnak hozzá, hogy teljesítsék az üzletet.)

A fejlődés ezzel viszont úgy meglódult, hogy a nemzetközinél is jóval nagyobb volt a magyar piac bővülése, hiszen a globális növekedés „csupán” 7 százalékos volt – derül ki az MFSZ számaiból. Ezzel egyébként azokra a véleményekre is rácáfol a piac, amelyek szerint itthon a finanszírozási eszközök iránt nincs, vagy alig van kereslet. Csáki Ferenc ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy míg a hitelek vagy a lízingek forgalma visszaesett, addig a faktoring növekedést tudott elérni, ami jelzi van erő a szektorban.

Az ugyanakkor tagadhatatlan, hogy a ügyfélkör jelentősen változott az elmúlt 6 évben. Míg a nagy cégek aránya a forgalmon belül akkor még nem létezett, addig a tavalyi súlyuk már eléri a 35 százalékot. Ezzel szemben a mikrovállalkozások korábbi 30 százalék feletti aránya az elmúlt évre 10 százalék alá zsugorodott. Az ágazati megoszlást figyelve a faktoráló társaságok között az ipari profilú vállalkozások szerepe csökkent 2013-ről 2014-re, ezzel szemben a kereskedelmi ágazatban tevékenykedők aránya emelkedett. E két szektor súlya a teljes hazai forgalomból egyébként igen jelentős, közel 70 százalékos.

Azokat a véleményeket, amelyek szerint itthon gyenge az igény a forrásbevonásokra a vállalkozások részéről, az idei első féléves adatok is cáfolják. Az első hat hónapban a cégek által igénybe vett faktorált forgalom ugyanis 550,7 milliárd forint volt, ami közel 35 százalékkal haladja meg az elmúlt év hasonló időszakában regisztráltat. Ez azt mutatja, hogy megfelelő termékkel el lehet érni a külső tőkére ácsingózó társaságokat. Nagy boldogságra mégsem lehet ok, miután a gazdaságon belül a faktoring súlya igen alacsony, hiszen Angliában például a GDP 17 százaléka megfordul a faktoring piacon, addig itthon ez a mutató alig 4 százalék.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.