Az utazók a büfén spórolnak
Babonás népség a hajósoké. És látszólag nem is véletlenül: a Mahart Passnave Kft. tavaly veszítette el Csillag nevű hajóját. Az 1911-es vízrebocsátásakor a II. Lajos, a mohácsi csata után a Csele-patakba fulladt uralkodó nevére keresztelt, majd évtizedekig Vöröscsillag néven szolgáló hajót, saját gépei hibájából árasztotta el a víz. Megmentésére tulajdonosainak nem futotta, és attól tartottak, akár az idei idegenforgalmi szezonra összeállított üzleti tervük is zátonyra futhat.
Érzi a gazdasági válságot a dunai személyhajózás Ifj. Kautz István szerint. A Mahart Passnave ügyvezetője lapunknak arról beszélt: cégük 26 hajója augusztus végéig húsz százalékkal több utast szállított, mint egy évvel korábban. A menetrend szerint közlekedő, az átkelő, a séta és a rendezvényhajók, valami a szárnyashajók fedélzetén a májustól szeptember elejéig tartó szezonban 190 ezer vendég fordult meg. Az előző évben viszont ugyanezeknek a hajóknak csupán 167 ezer utasuk volt. Eközben a charter járatok mindkét esztendőben 70 ezer utast szállítottak.
Sokat javítottak eredményeiken a menetrend szerint közlekedő személyszállító hajók. A Budapest-Esztergom járatra a tavalyi 40 ezer utas helyett 47,5 ezren váltottak jegyet. A Szentendrére induló hajókkal az előző évi 32 ezer utas után 38 ezren utaztak. A leginkább azonban a városnéző sétahajók forgalma javult: 2010-ben fedélzetükről 31 ezren csodálták meg a nappali, vagy az esti Duna-partot, az idén viszont már 46 ezer utast érdekelt ez a program.
A Budapest-Bécs szárnyashajó járat, és a hozzá kapcsolt kétnapos ausztriai program az idén is népszerű volt. A hajóutat, és négycsillagos szállodai ellátást tartalmazó 35 ezer forintos programra az előző évinél kétezerrel többen, 11 ezren fizettek be. Rosszul teljesítettek ugyanakkor a program szárnyashajók. A Mohácsra, Kalocsára, Bajára indított hajókra tavaly is csak 1200-an váltottak jegyet, az idén azonban az utasszám ennél is szerényebb volt – alig érte el a 700 főt.
A forgalom növekedése a bevételeken kevésbé látszott. Miközben a Passnave reklámkiadásait 37 millióról 45 millió forintra emelte, a 2010-ben 492 millió forintos árbevétele az idén 534 millió forintra növekedett. Igaz, a 2011-es összeg még nem teljes – a catering bevételek, és néhány kisebb tétel hiányzik a szezon mérlegéből.
A hajók fedélzetére vitt rendezvények bevételeihez ezzel együtt éppen az étkeztetés tette hozzá a legkevesebbet. A rendezvényhajók megrendelői, és a menetrend szerint közlekedő járatok utasai ugyanis egyaránt az étkezésen spórolnak.
A társaság vezetői és tulajdonosai bizakodóak. A Passnave az idén erőteljes hatékonyságjavító intézkedéseket kezdeményezett. Ezek révén a személyhajózással és kikötői tevékenységekkel foglalkozó cég eredményessége javult, és reményeik szerint a folyamat jövőre is folytatódik majd.
Nem zár jó szezont a Balatoni Hajózási Zrt. Dr. Horváth Gyula vezérigazgató úgy tartja: hajóik a szélsőséges időjárás miatt szállítottak a várnál kevesebb utast. Forgalmukon júliusban a rendkívül hűvös reggelek, délelőttök látszottak meg, augusztusban a vízen is elviselhetetlen hőség inkább a strandok felé terelte a nyaralókat.
A társaság végleges utasszámokat egyelőre nem közölt, a vezérigazgató szerint azonban a személyszállító hajókra 30-50 ezerrel kevesebben váltottak jegyet, ami az előző évihez képest öt százalék visszaesést jelent. A szántódi kompon 1,5-2 százalékkal többen keltek át a Balatonon. Üzleti terveik azonban csak a vitorláskikötőkben teljesültek: a forgalom itt nyolc százalékkal bővült augusztus végéig.
A tóparti vendéglősökkel ellentétben a hajózási társaság vendéglátó szolgáltatásai forgalmára nem panaszkodik. A vendégéjszakák száma a cég szállodájában tíz százalékkal emelkedett, és két kempingjükben is több volt a vendég a korábbinál.
A hajó és kikötőépítés területén viszont egyértelmű az elmaradás. A társaság egy dunai kompvontató építésébe terv szerint szeptemberben kezdett volna bele. De még az ezt megelőző közbeszerzés sem zárult le. Az építtető óvatossága miatt pedig egyelőre várat magára egy vitorláskikötő építése is.