Az olasz turista a legsmucigabb

Az ENSZ Turisztikai Világszervezetének ((UNWTO) adatai szerint Kína rakétasebességgel tör előre, s tavaly már az ázsiai ország polgárai költötték a legtöbbet külföldi útjaikon, megelőzve a hagyományosan sokat utazó és sokat költő németeket és amerikaiakat.

A kínaiak ez előző évinél 41 százalékkal többet, 102 milliárd dollárt költöttek tavaly külföldön, megelőzve a 84-84 milliárd dollárral holtversenyben álló vetélytársaikat. Érdekesség, hogy 2000-ben még csupán tízmillió külföldi utazást mutatott ki a kínai statisztika, míg tavaly már 83 milliót.

A kínaiak térnyerésén sok csodálkoznivaló nincsen, tekintettel az 1,3 milliárdot meghaladó lélekszámra, s a rohamosan erősödő középosztályra. Az egy főre eső költést tekintve azonban a németek még mindig verik a mezőnyt. Ők a kínaiakkal ellentétben nem mennek messzire, elsősorban a mediterrán térségben pihenik ki magukat, és nem sajnálják a pénzt, ha jól akarják érezni magukat.

A kínaiak érdeklődési körében viszont változás állt be, már sokkal kevesebben ruccannak át Európába vagy az Egyesült Államokba, mint ahányan ázsiai úti célt választanak. Hongkong, Makaó, Szingapúr, Dél-Korea s Tajvan profitál a legtöbbet a kínai turisták emelkedő számából. Hongkong különösen a gazdagabb kínaiak számára vonzó, mert vámmentes státusza miatt sokkal olcsóbban lehet beszerezni a luxusipar termékeit. Olyannyira, hogy a hongkongi luxuscikkeladásoknak már háromnegyede kínai turistákhoz köthető. Makaó pedig a szerencsejátékok ázsiai fellegváraként vonzza a kínai nyereményvadászok millióit.

A feltörekvő országok közül a turisztikai aktivitást tekintve Brazília és Oroszország fejlődött a legtöbbet, köszönhetően itt is elsősorban a középosztály utazási kedvének, ugyanakkor a franciák és az olaszok ezúttal a házi költségvetéshez igazították pihenési szokásaikat, és inkább odahaza töltötték szabadságukat – írja a Reuters.

Az oroszok az ötödik helyre jöttek fel azzal, hogy 43 milliárd dollárt hagytak külföldön. Náluk "kínai méretű", azaz 32 százalékos volt az előrelépés. Már látótávolságban vannak hozzájuk a britek, aki 52 milliárddal állnak a rangsor negyedik helyén. A franciáknál hat százalékkal 38 milliárdra, az olaszoknál egy százalékkal 26 milliárdra esett vissza a költés. A top tízben utóbbi két országnál mértek visszaesést.

A világ egyik vezető utazási portálja, a TripAdvisor a kínaiak borravaló-adási szokásait még nem térképezte fel, de nyolc vezető turisztikai nagyhatalmat górcső alá vett, és megállapította, hogy az észak-amerikaiaktól várható a legbusásabb borravaló, viszont a németeknél a legáltalánosabb az adakozó kedv. A megkérdezett németek 69 százaléka mondta azt, hogy az étteremben, szállodában kötelezőnek érzi, hogy jattoljon, míg az észak-amerikaiaknak csupán 57 százaléka nyilatkozott hasonlóképpen.

Az amerikaiak külföldön elbizonytalanodnak, nyolcvan százalékuk nem tudja, mennyit is kellene adnia, a legtöbben aztán a turistakalauz ebbéli iránymutatásait követik. A felkészülés ellenére az amerikaiak három százaléka panaszkodott kellemetlen emlékekre amiatt, hogy alulméretezte vagy egyáltalán nem adott borravalót, és a személyzet ezt szóvá tette.

De így is velük van a legkevesebb baj, a felmérésben szereplő oroszok (53 százalék), brazilok (40), franciák (39), britek (39) és spanyolok (36) sokkal többször húzták ki a gyufát vendéglátóiknál. A legsmucigabbaknak mégis az olaszok tűnnek, csupán 23 százalékuk mondta azt, hogy rendszeresen ad borravalót külföldi útjai során.

Kínai turisták nélkül már Oktoberfestet sem tartanak Münchenben
A Chinese tourist celebrates with German friends a beer at the famous Oktoberfest in Munich September 28, 2012. REUTERS/Michaela Rehle (GERMANY - Tags: ENTERTAINMENT ENVIRONMENT SOCIETY)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.