Az olajon csúszik el a légitársaságok profitja

A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) 54 százalékkal csökkentette az iparág idei nyereségkilátását, elsősorban a magas üzemanyagárakra, az észak-afrikai és közel-keleti rendszerváltó folyamatokra, valamint a Japánt sújtó természeti katasztrófa miatt.

Tavaly az ágazat 18 milliárd dolláros nyereséggel zárt, s idénre eredetileg 9,1 milliárdos, majd a márciusi korrekció után csak 8,6 milliárdos nyereséget vártak

A szervezet vezetője, Giovanni Bisignani szerint a tagjaik közé tartozó 238 légitársaság az idén 598 milliárd dolláros összesített bevétellel számolhat, ám ebből csak négymilliárdot könyvelhet el profitként. A kontinensek harcában egyértelmű Ázsia fölénye, onnan származik szektor profitjának csaknem a fele, 2,1 milliárd dollár.

Észak-Amerika 1,2 milliárdos tesz ehhez hozzá, míg Latin-Amerika 100 milliós pluszt produkál, s ezzel semlegesíti Afrika ugyanekkora veszteségét. Az európai légitársaságok idei profitbecslésében nem történt változás, az előreláthatóan félmilliárd dolláros lesz.

Az utasszám emelkedése is megtorpan, a legutóbbi, márciusi 5,6 százalékos előrejelzést most 4,4 százalékosra vették vissza. Hasonlóképpen az áruszállításnál 6,1 százaléktól 5,5 százalékra módosították a 2011-es növekedési várakozásokat, egyben az idei átlagos Brent olajárat a 96 dollárról 110 dollárra emelték hordónként.

A vezérigazgató hozzátette: minden egydolláros olajárdrágulás 1,6 milliárd dolláros költségnövekedést okoz a szektor egésze számára. Az üzemanyag az összes kiadások 30 százalékát adja, míg egy évtizede még csak 13 százalékos volt a részaránya – jegyzi meg a Bloomberg.

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.