Az autók negyedét késve törlesztik
A 3,5 milliós magyarországi autóállományból 600 ezer érintett valamilyen hitel- vagy lízingszerződés keretében, a 11 éves átlagéletkorú hazai gépkocsipark fiatalabbik, tehát drágább része. Ez már önmagában is jelentős érték, különösen ha hozzáadjuk az egy járműre eső átlagos 2 millió forintnyi hitelösszeget.
A hat-tíz éves futamidőre vásárolt tömegmodellek tulajdonosai évekre bebetonozódtak hiteleikbe, 150 ezren pedig már a törlesztéssel is rendszeresen késnek, mert a gyengülő forint miatt egyre magasabbak lettek a részletek. Már minden negyedik ügyfél késedelmesen törleszt, tájékoztatta lapunkat Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára.
A késve vagy egyáltalán nem fizetők aránya mind a vállalati, mind a lakossági szegmensben emelkedett, ami többek között annak is köszönhető, hogy a portfólió 90 százaléka svájcifrank-alapú. Összesen 2200 milliárd forint a lízingszövetség tagvállalatainak teljes portfóliója, és ennek fele a gépjármű-finanszírozás.
Évente 25 ezer autótól kénytelen megválni tulajdonosa vagy bérlője, és ebben a fekete mutatóban további növekedés várható. A leadott autók nehezen értékesíthetők, mert a fizetésképtelen ügyfelek az utolsó hónapokban már inkább csak tankolásra költenek, és kevésbé vigyáznak a kocsikra, nem szervizelik azokat, emiatt ez a járműállomány korához képest elég leromlott állapotú.
Tovább rontja a mérleget, hogy a visszavett autók esetében a lízingcégeknek cégautóadót kell fizetniük, ugyanúgy, mintha új kocsit vennének. Ez éves szinten akár több százmillió forintos költséget is jelenthet, amelynek egy részét áthárítják az autókereskedőkre, azok pedig az ügyfeleikre. Lévai Gábor kérdésünkre elmondta, hogy ennek megváltoztatására már tettek javaslatot, ám az ügyben még nem történt semmi.
A válság óta negyedére csappant a hazai újautó-piac: a JATO adatai szerint 2011-ben 47 ezer új személygépkocsit és 11,5 ezer kishaszonjárművet helyeztek forgalomba.