Az autógyárak is kaphatnak a 700 milliárdból
A pénzügyminisztérium értelmezése szerint a mentőövet létrehozó törvény tág értelmezése lehetőséget ad a bajban lévő detroiti hármak, a General Motors, a Ford és a Chrysler megsegítésére is. Ez különösen az első két vállalatcsoport esetében tűnik egyértelműnek, mivel rendelkeznek hitelüzletággal. Sőt pénzügyi érdekeltségeik nagyobb profitot érnek el, mint az autógyártás maga. De a hitelválság nyomán gondok gyötrik őket, a GM-é éppen leminősítés előtt áll, ami megnehezítené, hogy pénzhez jusson a piacon.
Az eladások százalékosan kétszámjegyű csökkenését elszenvedő, egyre nagyobb léptékű leértékelésekbe fogott hármak nemrég a Kongresszushoz is fordultak közvetlen pénzügyi segítségért. Az erőltetett ütemben elkülönített 25 milliárd dollár a környezetbarát technológia bevezetését támogatja; ebben a japán gyárak előynben vannak. Viszont azt is jelenti, az összeg nem használható fel tetszőlegesen.
A gyárak eközben szomjazzák a készpénzt. A GM nyári adatok szerint 21, míg a Chrysler 11,7 milliárd likvid forrással rendelkezett, ezek azonban a bevétekiesés miatt azóta apadtak. Mindkét vállalat számára megkönnyebbülést hozhat a fúzió - erről tovább folynak a tárgyalások, és a legújabb hírek szerint hamarosan megállapodás születhet.
A helyzetet bonyolítja, hogy a GM hitelüzletágának, a GMAC-nak 49 százalékban az a Cerberus Capital Management a tulajdonosa, amely a Daimler-Chrysler tavalyi felbomlása után megszerezte a GM leendő házastársát.
A detroiti hármak összesen több mint 200 ezer embert foglalkoztatnak az Egyesült Államokban, és beszállítóik, márkakereskedőik révén több millió munkahely függ tőlük. Így nagy a nyomás a kormányon, hogy ugyanúgy ne engedje el a kezüket, ahogy szeptemberben a számos üzletágban érdekelt AIG óriásbiztosítót sem hagyta veszni. A nagy autógyárakkal kapcsolatban nemrég a csődvédelem lehetősége is felmerült, de ennek tényét utóbb cáfolták.
Ha viszont mindenkit megmentenek, akit érint a pénzügyi válság, úgy a lista végtelenre bővülhet, jöhetnek most a légitársaságok és az acélgyárak is. - Amikor azt látjuk, hogy bevonják az adófizetőket Detroit kivásárlására, az valójában ezt az üzenetet közvetíti: nem kell, hogy valaki hatékonyabban működjön, és felvegye a versenyt a külföldi konkurenciával. Elég, ha felbérli a megfelelő lobbistákat és befolyással bírókat Washingtonban, akik megszerzik a pénzt - mondja Daniel Mitchell, a Cato Intézet vezető munkatársa.
Előzetes megállapodásra jutott keddre virradóra a Boeing vezetése a szakszervezetekkel; ez feloldhatja a vállalat 27 ezer szerelőjének immár hét hete tartó munkabeszüntetését. A szakszervezetek napokon belül megszavaztatják tagjaikat, hogy elfogadják-e a menedzsment ajánlatát, amely a béremeléseket is érinti. A szerelősztrájk szinte megbénította a Boeinget, 38 százalékkal csökkentette a harmadik negyedévi nyereségét, és egész Amerikát tekintve 2,8 százalékponttal csökkentette az ipari termelés volumenét szeptemberben.