Az American lesz a légtér ura
A manhattani csődbíróság két évvel azután hozta meg döntését, hogy az AMR nyomasztó anyagi gondjai elől csődvédelemért folyamodott. A csődvédelmi eljárás szerdával lezárult, és az AMR ismét a maga urának tekinthető. Egészen december 9-éig, amikor is hivatalossá válik a US Airways-zel kötött, 13 milliárd dollár értékű részvénycserés fúziója. Aznap kezdhetik meg a kereskedést az újjászületett American Airlines részvényeivel a Nasdaqon. A fúzió után e légitársaság nevét viseli majd az utód – írja a The Wall Street Journal.
Ez egyben azt is jelenti, hogy az American ismét az Egyesült Államok, egyben a világ legnagyobb légitársasága lesz. Ezt a címet 2010 óta a United és a Continental Airlines egybeolvadásával létrejött United Continental Holdings birtokolja, amely korábban a Delta Air Lines és a Northwest Airlines 2008-as fúziójaként megalakult óriáscéget taszította le a trónról. A hat cég közül csak a Northwest és a Continental ellen nem folyt csődeljárás az elmúlt évtizedben.
Az American háza táján az igazi munka az új időszámítással kezdődik majd, hiszen össze kell hangolni a menetrendeket, a járatokat, közös informatikai rendszert kell kiépíteni, meg kell szüntetni a párhuzamosságokat, és ésszerűsíteni a vállalat szerkezetét, hogy a betervezett, dollármilliárdokban mérhető megtakarításokat valóban fel tudják mutatni. A munkavállalóknak pedig el kell dönteniük, melyik szakszervezet képviselje őket ezután, és hogy az összefésült dolgozói listán hol szerepeljenek, hiszen ez érinti a bérezésüket is. Mindez akár két évet is elvihet, és hatással lehet a szolgáltatás minőségére is.
A felkészülésben az American jól áll, mivel a csődvédelem idején korszerűsítette, energiatakarékossá tette flottáját, új, kedvezőbb együttműködési szerződéseket kötött partner-légitársaságokkal, és számos egyéb költségcsökkentési intézkedést hajtott végre. A cég 2011 első kilenc hónapjában még nyolcvanezer embert foglalkoztatott, és 18 milliárd dolláros bevétele mellett 884 milliós veszteséget mutatott ki.
Ezzel szemben az idei első kilenc hónapját 73 ezres dolgozói létszámmal, 19,4 milliárdos forgalommal és 167 milliós nyereséggel teljesítette. Utóbbi kettő rekord a vállalat történetében. A reorganizáció abban a tekintetben is sikeresnek mondható, hogy lehetőség nyílik az American jelzáloggal nem fedezett tartozásainak teljes körű rendezésére is, ami nem mindennapos teljesítménynek számít egy fizetésképtelenné vált cég esetében. Mi több, az AMR részvényeseit és kárpótolja az új vállalat.
Az AMR 2011-ig kimaradt az amerikai légteret jellemző konszolidációs hullámból, vesztesége 12 milliárd dollárra hízott és – miután nem tudott kiegyezni a dolgozói szakszervezetekkel – bérköltsége évi 800 millió dollárral volt magasabb közvetlen konkurenseinél. A csődvédelemért 2011 novemberének végén folyamodtak, és új vezetéssel, Tom Horton irányításával láttak hozzá a már 2009-ben felvázolt, de asztalfiókba tett szerkezetátalakítási program végrehajtásához.
Ennek része volt egy stratégiai partner megnyerése is, amelyet az ötödik legnagyobb amerikai légitársaság, a US Airways személyében sikerült is megtalálniuk. Utóbbi sűrű keleti parti járathálózattal rendelkezik, és épp ez az, ami az American „kelléktárából” hiányzott. Ezért is volt logikus lépés a két társaság egyesülése. A közvetlen tárgyalások a dolgozók és a tulajdonosok meggyőzése után tavaly augusztusban kezdődhettek meg, s miután az igazságügyi tárca feltételeinek is sikerült most eleget tenni, sínre kerül a fúzió. Az új vállalatot Doug Parker, a US Airways vezérigazgatója irányítja majd, ő lesz a cég elnöke is jövő ősztől, a posztot addig betöltő Tom Horton távozásáig.