Az alma a legnépszerűbb
A GfK Hungária Piackutató Intézet és az Agrár Európa Kft. eddig egyedülálló közös felmérése szerint tavaly a hazai háztartások 914 ezer tonna friss zöldséget és gyümölcsöt vásároltak 226 milliárd forint értékben, ennél többet pedig – 235 milliárd forintot – csak tőkehúsra költöttek.
Magyarországon a múlt évben összességében mintegy 1,9 millió tonna zöldséget és gyümölcsöt termesztettek. A kertészeti termékek esetében tavaly – főként a kedvezőtlen időjárás miatt – jelentős áremelkedés volt: a friss zöldségek átlagosan 22 százalékkal, a gyümölcsök pedig 51 százalékkal kerültek többe 2010-ben, mint az előző esztendőben – fejtette ki Fórián Zoltán. Az ipari célú zöldségek felvásárlási ára tavaly 36, a gyümölcsöké pedig 12 százalékkal emelkedett, ugyanakkor az ipari célú zöldségfelvásárlás 47, a gyümölcsfelvásárlás pedig 25 százalékkal csökkent.
A magyar zöldségfélék kivitele 2010-ben 16 százalékkal nőtt 2009-hez képest, míg ugyanebben az időszakban a behozatal 26 százalékkal volt nagyobb. A gyümölcsök exportja az elmúlt évben 9 százalékkal, az import pedig 2 százalékkal emelkedett. Tavaly a zöldségek esetében 53 millió eurós aktívumot, a gyümölcsöknél viszont 46 millió eurós passzívumot könyvelhetett el Magyarország.
A felmérés szerint a háztartások tavaly heti egy-két alkalommal vettek friss zöldséget és gyümölcsöt. Az alma adta a háztartási gyümölcsvásárlások 25 százalékát, a dinnye pedig 17 százalékát – ismertette az adatokat Sánta Zoltán, a GfK Hungária piacfejlesztési menedzsere. A déligyümölcsök vásárlása a múlt évben az összes gyümölcsvásárlás 37 százalékát tette ki. A megvásárolt mennyiséget tekintve a zöldségféléknél a burgonya állt az első helyen 36 százalékkal – idézte az MTI a felmérést.
Az élelmiszerek vásárlásakor a vevőknek egyre inkább fontos az áru ár-értékaránya, azaz, hogy a termék a vevő szerint megérje az árát. Egy termék magyar eredete csak ezután következik a szempontok között, nincs ez másként a zöldségek és gyümölcsök esetében sem – mondta Sánta Zoltán.