Az Allianz már ki is utalta a reálhozamokat

Az Allianz Nyugdíjpénztár - az öt nagy ilyen szervezet közül elsőként - átutalta a reálhozamot és a tagdíjkiegészítést a tb-rendszerbe visszalépő volt ügyfelei számára. A kézhez kapott összeg mértéke számos, az egyénre szabott feltételtől függ - szögezik le.

Az Allianz Nyugdíjpénztár július 29-én - az öt nagy pénztár közül elsőként - befejezte a társadalombiztosítási (tb) nyugdíjrendszerbe visszalépő pénztártagok reálhozamainak és tagdíj-kiegészítéseinek elutalását - jelentette be kedden a nyugdíjkassza.

A kifizetés a jogszabályi rendelkezéseknek minden tekintetben megfelelően, július 21-29. között lezajlott. A banki átutalást kérő ügyfelek többsége már meg is kapta az őt megillető összeget.

Azok az ügyfelek, akik postai kézbesítést kértek, a Posta ütemezésétől függően, legkésőbb 20 munkanapon belül juthatnak hozzá a pénzükhöz. A részletes elszámolást tartalmazó magán-nyugdíjpénztári egyenlegértesítőket augusztus 5-ig minden visszalépőnek postázzák - ismerteti a közleményben Mészáros Győző, az Allianz Hungária Nyugdíjpénztár ügyvezető igazgatója.

A pénztár több mint négyszeresére növelte telefonos ügyfélszolgálatának létszámát. Így arra számít, hogy a következő hetekben - a megnövekedett érdeklődés ellenére - a normál ügymenethez hasonlóan rövid várakozási idővel kell szembesülniük a reálhozammal kapcsolatban érdeklődőknek.

Az Allianz tapasztalatai szerint az ügyfelek számára nehezen érthető a hozam és reálhozam különbsége. A leggyakoribb kérdés ezzel kapcsolatban az, hogy miért nem kapják meg az egyéni számla egyenlegében szereplő hozam teljes összegét.

A vonatkozó jogszabály szerint a tb-rendszerbe visszalépés esetén a tag csak a reálhozam felvételére jogosult. A reálhozam a pénztári megtakarítás hozamának inflációt meghaladó része. A magánnyugdíjpénztárak fennállása alatt, 1998-tól 2010-ig az átlagos éves infláció közel 7 százalék volt, így ha a választott befektetési portfólió átlagos éves hozama meghaladta ezt az értéket, akkor reálhozam képződött - ismerteti a közlemény.

Jellemző a reálhozam összegére vonatkozó kérdés is (miért annyi, másnak miért több, a másik nyugdíjpénztár miért nyilatkozott magasabb összegekről stb.). Ezzel kapcsolatban az Allianz felhívja a figyelmet: a reálhozam összege egyénenként nagyon változó, függ a pénztártagság időtartamától (a belépés évétől), a befizetett tagdíjak mértékétől és gyakoriságától, a pénztártag választható portfóliókkal kapcsolatos döntésétől, a pénztárak közötti átlépéstől és még számtalan egyéb tényezőtől.

A közlemény emlékeztet: a választható portfóliók kötelező bevezetése a magán-nyugdíjpénztári rendszernél egybeesett a 2008-as válsággal. Ezért a portfólió-választás nagy mértékben befolyásolta az elért reálhozam összegét. Általánosságban elmondható, hogy aki akkor a klasszikus portfólió mellett döntött, vagy életkora alapján abba került, annak a pénztára kevésbé tudta ledolgozni a 2008-ban elszenvedett 10-30 százalékos mértéket elérő veszteségeket. Míg az, aki nagyobb kockázatot vállalt a növekedési portfólióval, valószínűleg nagyobb reálhozamot kap most kézhez.

Az Allianz Magánnyugdíjpénztárnál a választható portfóliók árfolyamának növekedése 2009. január 1. és 2011. május 31. között a következők voltak: klasszikus 18,82 százalék, kiegyensúlyozott 30,23 százalék, növekedési 39,26 százalék.

A kassza felhívja a figyelmet arra: a reálhozam postai kézbesítésekor gondot jelenthet, ha valaki nem jelentette be pénztárának a lakcím- vagy névváltozást. Címváltozás esetén azt javasolja, hogy az ügyfelek igényeljék a küldemények utánküldését a postától. Névváltozás esetén szükség lehet az azt bizonyító okirat bemutatására a postahelyeken.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.