Az Airbus lenyomja a Boeinget

1619 rendelés és 626 leszállított repülőgép az Airbus 2013-as mérlege. Az európai repülőgyártó 50 százalék fölé növelte a részesedését, és hamarosan debütál a japán piacon is. A legnépszerűbb széles törzsű gépnek tekintett A330 modellből immár havi tíz darabot tudnak átadni a légitársaságoknak, A320-ból havi 42-t tudnak gyártani.

A megrendelések számát tekintve 53 százalékra növelte piaci részesedését az Airbus, s tavaly hatszázhuszonhat repülőgépet szállított le 93 ügyfelének, köztük 15 újnak - jelentette be Fabrice Bregier vezérigazgató a cég éves értékelő sajtótájékoztatóján Toulouse-ban. A cég tavaly 1619 gépre kapott megrendelést, míg a leszállított 626 gép 11-gyel több, mint az eddigi rekordév, 2011. A piaci visszajelzések a vezér szerint azt tükrözik, hogy a légitársaságok vevők az új fejlesztéseikre, mivel az igényeiknek megfelelő konstrukciókat fejlesztenek ki.

Az egyik ilyen sikerporgram az Airbus A380 projekt, a szuperjumbónak nevezett kétszintes utasszállítóból csak tavaly 25-öt szállítottak le, s ötven új megrendelést gyűjtöttek be rá. A típus premierje óta 122 szuperjumbót szállítottak le, s tavaly decemberben 304 gépre volt rendelése a gyártónak. Legutóbb a Dubai székhelyű Emirates rendelt ötven gépet. 2014-ben négy új légitársasághoz is megérkezik a gép, 2015-re évi harminc darab leszállítását tervezik. Bergier hangsúlyozta: a megrendelések számát tekintve 53 százalékos részesedésük van a piacon, és tizenkét éve folyamatosan emelkedik a leszállított gépek száma. 

A gyár hamarosan belép a japán piacra is, méghozzá a másik új generációs fejlesztésével, az Airbus A350XWB modellel, amely idén májusban teljesítette szűzfelszállását, hamarosan berepülési programja végéhez közeledik, és 2014 őszén a tervek szerint már kereskedelmi forgalomba áll a Qatar Airways színeiben. A teljesen kompozitból épült extra széles törzsű, nagy kapacitású és hatótávolságú repülőből a Japan Airlines rendelt 31 darabot, noha a japán piacon eddig csak a Boeing volt jelen.

Több mint ezerre emelkedett a rendelések száma a 2015-ben érkező új generációs hajtóművekkel szerelt Airbus A320 modellből, míg a legnépszerűbb széles törzsű gépnek tekintett A330 modellből immár havi tíz darabot tudnak átadni a légitársaságoknak. A keskenytörzsű A320-as gépcsaládból havi 42 a kapacitás, ehhez hozzájárul a kínai üzemük is, valamint összeszerelő üzemet létesítenek Dél-Amerikában és az Egyesült Államokban is. 

A délkelet-ázsiai térség egyik legnagyobb Boeing 737-es üzemeltetője, az indonéz központú Lion Air is rendelt tavaly, méghozzá 234 A320-as modell gyártására adott megbízást. John Leahy, az Airbus ügyvezető igazgatója a további értékesítési számokat bemutatva elmondta, hogy rekordszámú, 5559 darabos rendelésállománya van a cégnek. A gépeik legtöbbje az összesítések szerint a kelet-ázsiai régióba kerül (34 százalék), ezt követi Európa 18 százalékkal, majd a Közel-Kelet 12 százalékkal. A nettó rendelések számát tekintve az Airbus világpiaci részesedése 51 százalék, ezen belül a keskeny- és szélestörzsűek piacán is ugyanez az arány a rivális amerikai Boeinghez képest. Az amerikai Boeing január eleji bejelentése szerint a cég 22 géppel többet, 648-at szállított a megrendelőknek tavaly, rendelésállományuk 5058 darab. 2013-ban 1531 gépre kaptak megrendelést.

Airbus exceeded commercial targets in 2013, achieving a new record of 626 aircraft deliveries to 93 customers and a new industry record of 1619 gross orders (377 A320ceo, 876 A320neo, 77 A330, 239 A350 XWB, 50 A380) beating the previous record in 201
Airbus exceeded commercial targets in 2013, achieving a new record of 626 aircraft deliveries to 93 customers and a new industry record of 1619 gross orders (377 A320ceo, 876 A320neo, 77 A330, 239 A350 XWB, 50 A380) beating the previous record in 2011 by 11 aircraft.
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.