Az Airbus lenyomja a Boeinget
A megrendelések számát tekintve 53 százalékra növelte piaci részesedését az Airbus, s tavaly hatszázhuszonhat repülőgépet szállított le 93 ügyfelének, köztük 15 újnak - jelentette be Fabrice Bregier vezérigazgató a cég éves értékelő sajtótájékoztatóján Toulouse-ban. A cég tavaly 1619 gépre kapott megrendelést, míg a leszállított 626 gép 11-gyel több, mint az eddigi rekordév, 2011. A piaci visszajelzések a vezér szerint azt tükrözik, hogy a légitársaságok vevők az új fejlesztéseikre, mivel az igényeiknek megfelelő konstrukciókat fejlesztenek ki.
Az egyik ilyen sikerporgram az Airbus A380 projekt, a szuperjumbónak nevezett kétszintes utasszállítóból csak tavaly 25-öt szállítottak le, s ötven új megrendelést gyűjtöttek be rá. A típus premierje óta 122 szuperjumbót szállítottak le, s tavaly decemberben 304 gépre volt rendelése a gyártónak. Legutóbb a Dubai székhelyű Emirates rendelt ötven gépet. 2014-ben négy új légitársasághoz is megérkezik a gép, 2015-re évi harminc darab leszállítását tervezik. Bergier hangsúlyozta: a megrendelések számát tekintve 53 százalékos részesedésük van a piacon, és tizenkét éve folyamatosan emelkedik a leszállított gépek száma.
A gyár hamarosan belép a japán piacra is, méghozzá a másik új generációs fejlesztésével, az Airbus A350XWB modellel, amely idén májusban teljesítette szűzfelszállását, hamarosan berepülési programja végéhez közeledik, és 2014 őszén a tervek szerint már kereskedelmi forgalomba áll a Qatar Airways színeiben. A teljesen kompozitból épült extra széles törzsű, nagy kapacitású és hatótávolságú repülőből a Japan Airlines rendelt 31 darabot, noha a japán piacon eddig csak a Boeing volt jelen.
Több mint ezerre emelkedett a rendelések száma a 2015-ben érkező új generációs hajtóművekkel szerelt Airbus A320 modellből, míg a legnépszerűbb széles törzsű gépnek tekintett A330 modellből immár havi tíz darabot tudnak átadni a légitársaságoknak. A keskenytörzsű A320-as gépcsaládból havi 42 a kapacitás, ehhez hozzájárul a kínai üzemük is, valamint összeszerelő üzemet létesítenek Dél-Amerikában és az Egyesült Államokban is.
A délkelet-ázsiai térség egyik legnagyobb Boeing 737-es üzemeltetője, az indonéz központú Lion Air is rendelt tavaly, méghozzá 234 A320-as modell gyártására adott megbízást. John Leahy, az Airbus ügyvezető igazgatója a további értékesítési számokat bemutatva elmondta, hogy rekordszámú, 5559 darabos rendelésállománya van a cégnek. A gépeik legtöbbje az összesítések szerint a kelet-ázsiai régióba kerül (34 százalék), ezt követi Európa 18 százalékkal, majd a Közel-Kelet 12 százalékkal. A nettó rendelések számát tekintve az Airbus világpiaci részesedése 51 százalék, ezen belül a keskeny- és szélestörzsűek piacán is ugyanez az arány a rivális amerikai Boeinghez képest. Az amerikai Boeing január eleji bejelentése szerint a cég 22 géppel többet, 648-at szállított a megrendelőknek tavaly, rendelésállományuk 5058 darab. 2013-ban 1531 gépre kaptak megrendelést.