Autóipar: egy évet kell kibírni

Daimler AG jövő tavasszal megkezdi a beszállítók kiválasztását a 2012-től kizárólag Kecskeméten készülő modelljéhez. Eközben a kormány programot indít, hogy a beszállítók állami támogatással átvészelhessék azt az időszakot, amely a termelés visszaesése miatt elbocsátásokkal jár.

Egy évet kell kibírni, és akkor van esély a túlélésre, nagyjából ez bizonygatta a miniszter, a vállalkozó és az Autóipari Beszállító Konferenciáét szervező ITD Hungary képviselője. Az autóipari beszállítóknál indult az  elbocsátási hullám, mert az ő megrendeléseik csökkentek először.„ A magánszektor elbocsátóbb, az állam szolidárisabb, és segít a munkahelyek megtartásában”, nyilatkozta Bajnai Gordon miniszter, és megerősítette, hogy nem változott a program, felépül Kecskeméten az autógyár.

A Mercedes magyarországi szóvivője, Kozári Edina lapunknak elmondta, hogy továbbra is az eredeti terveknek megfelelően halad a 800 millió eurós beruházás, 2011-re felépül a gyár, és 2012-ben már százezer autó készül,az új üzemben, mely 2500 embernek közvetlenül, beszállítókon át további 5-6 ezer embernek biztosít munkát.

Zombor Gábor Kecskemét város polgármestere lapunk kérdésére elmondta, lesz megfelelő szakember gárda, mert a Daimlerrel közösen kidolgozott képzési terv kész garantáltan biztosítani fogja mind a középfokú, mind a felsőfokú munkaerőt. A helyi Főiskolán már elkezdődött az intenzív német nyelvoktatás, és 2009. áprilisában a Mercedes a kiválasztott 150-200 középszintű vezetőt Németországi képezi tovább. A polgármester a napokban volt Stuttgartban, ahol fel sem merült kétely, a leendő gyár helyén elkezdték az archeológia felmérést, februárban pedig indulnak a földmunkák.

Eberhard Gloger a Daimler beszerzés igazgatója hosszabb távon is bizakodó az eddig döntően németországi telepekre központosított beszerzések után a kelet-európai térségre fókuszál a Mercedes, és marad a filozófia, mely szerint az autógyártás közelében működnek az alkatrész-beszállítók. 2009-ben már toborozzák a szakembereket és beszállítókat.

Bajnai Gordon gazdasági miniszter szerint szerint a  legnehezebb a 2009-as év első fele lesz, a második félévben viszont a gyors reagálású országok és cégek jól jöhetnek ki a válságból, márpedig Magyarország tapasztalt a válságokban, és a túlélőképessége segíthet a túlélésben. Vannak reménykeltő ágazatok és beruházások, de a járműipar csak úgy élheti túl, ha az egymással versenyző cégek összefognak.

A konferencián résztvevő nagyszámú részvétel is jelzi segítségre van szükség. A miniszter szerint „Válsághelyzetben megnő az állam szerepe. a legrosszabb, ha szétesnek a rendszerek. Az egyik legnagyobb ágazat a 110 ezer embert foglakoztató járműipar, ahol hatszáz cég termeli az export 20 százalékát, ami évi 16 milliárd euró. Idén 3,5 millió motor és 350 ezer autó készült Magyarországon, ahol csak a BMW és a gyárat is felépítő  Daimler 600-800 millió eurónyi terméket vásárol évente Magyarországon.

Fontos újabb járműipari kompetencia központokat létrehozni, mert ezekben lehet hatékony kutatást és fejlesztést folytatni, az innováció a termelési és értékesítési láncban is elsődleges, csakúgy mint a szervezettség és a minőségbiztosítás, mindezek mellett alap a versenyképes ár. Nagy lehetőség a Daimler beruházása.

Bajnai Gordon autós hasonlattal illusztrálta a válságkezelést: A hitel a kenőanyaga a gazdaság motorját jelentő járműiparban. Ha kevés a pénz, beszűkülnek a piacok és elvesznek a munkahelyek. Globálisan 20 százalékkal kevesebb a pénz, ezért a magyar kormány 1400 milliárd forintos likviditási csomaggal segíti a hitelszűkülés miatt nehéz helyzetben kerülő vállalkozásokat. 17 százalékról 50 százalékra emelve, akár 50 millió  forintos  támogatásokat ad  a beszállítóknak fejlesztésre és munkahelyek megtartására.Piacot nem tud teremteni a kormány, de ahogy Bajnai Gordon fogalmazott, segíthet a járműipari cégek összefogásában, az ágazat klaszteresedésében.

Az ITDH folyamatosan felméri a beszállító cégeket. Süveges Szabó László üzletfejlesztési igazgatója szerint a jövő évet kell túlélni, egyébként aki Magyarországon helytáll, az versenyképes az elérhető piacokon, és ez igaz mind a hatszáz járműipari beszállító cégre.

2011-ben kezdődik a gyártás az itt épülő kecseméti Mercedes gyárban
2011-ben kezdődik a gyártás az itt épülő kecseméti Mercedes gyárban
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.