Az 1-es terminált várhatóan 4-5 évig nem használják

Várhatóan a következő 4-5 évben nem használják majd a Liszt Ferenc-reptér 1-es terminálját a légitársaságok, az épület feltehetően jó ideig "lakatlan" marad, a jelenlegi tervek szerint egyelőre csak a Budapest Airport irodái maradnak az épületben.

Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója hétfőn elmondta, hogy az 1-es ideiglenes bezárásával a 2-es terminál utasforgalma minden bizonnyal meg is haladhatja a tavalyit ezen a terminálon. 2011-ben 6,6 millió utas vette igénybe a repülőtér 2. termináljának szolgáltatásait, az 1-es terminál pedig 2,3 millió utast szolgált ki. A Budapestre járatot közlekedtető légitársaságok ugyan növelik kapacitásaikat, több új járatot is indítottak, ez azonban a Malév utasforgalmának csak mintegy 80 százalékát fedi majd le.

Hangsúlyozta, hogy a költözés konkrét ütemtervét még nem dolgozták ki minden részletében, a cél azonban az, hogy a jelenleg még az 1-esről üzemelő légitársaságok és a kereskedelmi egységek is minél gyorsabban átkerüljenek a 2-es terminálra.

Az 1-es terminál átmeneti bezárása évekig is eltarthat, az újranyitásról kizárólag az utasforgalom növekedésének függvényében születik döntés. A Budapest Airport kommunikációs igazgatója valószínűnek nevezte, hogy javarészt csak a repteret üzemeltető vállalat irodái maradnak a terminálépület két szárnyában. Az 1-es terminál kereskedelmi bérlői közül számos cégnek vannak egységei a 2-es terminálon is, esetükben valamivel egyszerűbb lesz a költözés lebonyolítása, míg lesznek olyan cégek is az 1-es terminálon, amelyek kénytelenek lesznek egységeiket bezárni –tette hozzá.

Emlékeztetett rá, hogy a Budapest Airport az elmúlt években 261 millió eurót költött a repülőtér fejlesztésére, ezen belül csak a SkyCourt, a 2-es terminál fejlesztése elérte a 100 millió eurót, 30 milliárd forintot. A Budapest Airport múlt héten szerdán jelentette be, hogy ideiglenesen bezárja az 1-es terminált, és elhalasztja a Cargo City elnevezésű légiáru-kicserélő központ megépítését is. A döntést azt követően hozta meg a cég, hogy a Malév február 3-i leállása miatt felülvizsgálták és módosították a 2012. évi üzleti tervet. A cargo-beruházás várhatóan két év múlva indulhat meg.

Az ötcsillagosok kapták a legnagyobb pofont

Eközben a Magyar Hotel Monitor gyorselemzésében közzétette, hogy a Malév február 3-i leállásának legjelentősebb vesztesei a szállodaiparban a budapesti ötcsillagos szállodák. A felmérésről szóló tájékoztatás szerint az ötcsillagos szállodákban az átlagárak számottevő növekedése sem volt képes ellensúlyozni a kihasználtság drámai visszaesését, ami havi átlagban akár a mínusz 20-25 százalékot is elérhette.

A felmérést készítők szerint ennek egyik oka az üzleti utasok számának számottevő csökkenése, ami pedig szerintük közvetlenül is köthető a Malév leállásához. Az ötcsillagos budapesti szállodák előrejelzése alapján a februárban tapasztalt visszaesés, ha csökkenő mértékben is, de kitarthat április-májusig. A márciusi adatokra kedvező hatással lehet a március 15-i hosszú hétvége, míg az áprilisiakra a húsvét.

A Magyar Hotel Monitor szerint az adatelemző és értékelő programban részt vevő szállodák napi teljesítményadatai alapján látható, hogy bár a 2012-es év még kedvezően indult, hiszen minden kategóriában a korábbi évhez viszonyítva emelkedett a kihasználtság és az átlagár is, a trend februárban már nem érvényesült.

A budapesti négycsillagos szállodák már az átlagárak stagnálása mellett csaknem 5 százalékos kihasználtságcsökkenést voltak kénytelenek elkönyvelni. A háromcsillagos szállodák esetében viszont a február is minden paraméterben felülmúlta a 2011-es év azonos időszakának eredményeit.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.