Megtörtént a nagy előzés, 2015-ben az internet megelőzte a televíziókat a reklámpiacon: a cégek már többet költöttek online megjelenésekre, mint tévéreklámokra.
Az internet lenyomta a tévét a magyar reklámpiacon
Ötvennégymilliárd forint bruttó értékben költöttek a hazai hirdetők internetes megjelenésére 2015-ben, és ezzel tavaly először az online reklám beelőzte a tévés hirdetéseket – derült ki a Magyar Reklámszövetség tavalyi adataiból. A 2015-ös év reklámtortájában ez 14,4 százalékos növekedést jelent, ezzel szemben a tévécsatornák összességében csak 3,15 százalékkal tudták növelni reklámbevételeiket, amely 51,6 milliárd forint környékén volt. Összességében a reklámpiac tavaly 2,81 százalékkal bővült, nettó 194,3 milliárd forintra, ami pozitív tendencia.
Az internetes reklámokat vizsgáló Interactive Advertising Bureau (IAB) adatai szerint digitális reklámeszközökre 56 milliárdot költenek az ügyfelek, ami 14 százalékos növekedés – egészítette ki az elhangzottakat Novák Péter, az IAB elnökségi tagja. A netes hirdetésben az IAB adatai szerint a globális szereplők feljöttek a hazaiak szintjére, azaz a globális cégekhez immár pont ugyanannyi pénz, 28 milliárd forint áramlik be, mint a hazai szereplőkhöz.
A tavalyi év nagy vesztese a bevételeket nézve az írott sajtó, 6,95 százalékkal 32,2 milliárdra csökkent az összesített bevétel, ennél csak 2011-ről 2012-re csökkent nagyobb mértékben, több, mint tíz százalékkal a print költések összege. A felmérést készítő Magyar Reklámszövetség azonban pozitív trendet is említett: miután összességében lényegében megállt a példányszámok zuhanása, valószínűsíthető, hogy az árbevétel-csökkenés is meg fog állni. A régiós országok között egyébként idehaza a legnagyobb a nyomtatott sajtó részesedése a teljes tortából – tette hozzá az adatokhoz Kovács Tibor, a Magyar Lapkiadók Egyesületének vezetője.
A másik nagy vesztes a rádiós szektor, 3,08 százalékkal csökkent az ily módon sugárzott hirdetések értéke, összesen 9,1 milliárdra. Kültéri megoldásokra 15,1 milliárdot költöttek, ami 2,98 százalékos csökkenés – ez a Simicska Lajos vezette Mahir Citypostert várakozásait is rosszul érinti. Csökkent a DM költés is, 0,68 százalékkal. A speciális, nem hagyományos hirdetési megjelenési kategória, az Ambient költések értéke 9,1 százalékkal emelkedett, 2,68 milliárdra. Nagyot ugrottak a mozis költések, de nagyon alacsony bázisról, ahonnan egyetlen komoly kampány is nagy növekedést generálhat. A másfél milliárdos összesített költés húszszázalékos bővülést jelez.
Az online reklámra költött pénzen belül egy év alatt megduplázódott a mobil reklámköltések összege, s immár eléri a 9,3 milliárdot. Az automatizált megoldások generálta bevétel 4,3 milliárdról 6,3-ra nőtt. Hatalmasat futott ezen belül a magyar szereplők számára is elérhető programmatic piac, amely 85 millióról 580-ra nőtt.