Autósok, figyelem! Jelzést kapnak az egyházak a KRESZ-ben

Kötelezővé tehetik az elakadásjelző használatát a gyorsforgalmi utakon kialakuló torlódásokban, a forgalomirányító jelzőlámpák pedig a váltásig visszaszámolhatnak majd. Készül a KRESZ újabb módosítása, amelybe a templomok is bekerülhetnek.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlése szerint új rendelkezésekkel egészülhet ki egy-két hónapon belül a KRESZ. A szaktárca közigazgatási és társadalmi egyeztetés alatt álló javaslataiból kiderül: az illetékesek régi igazságokat ismertek fel.

Így például azt, hogy balesetveszélyes helyzetet okoz, ha az autós az autópályán vagy autóúton kialakuló torlódás miatt fékezésre kényszerül. A döntéshozók arra jutottak, a jelentős sebességcsökkentést a jövőben a jármű mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével lehetne jelezni. A KRESZ előírásai közé esetleg bekerülő, kötelező szabály szerint a fényjelzést megállásig vagy a lassítás megszüntetéséig kellene használni. A bevált gyakorlathoz igazodó előírás bevezetésétől azt várják, hogy csökken az ütközések száma a gyorsforgalmi utakon.

A minisztérium módosításainak sorában a KRESZ megújítását célzó lakossági javaslat is helyet kapott. Így az előírások megengedhetik, hogy a forgalmat irányító készülékek piros és zöld fényjelzéseiben, vagy a kiegészítő lámpákon, csökkenő számsor utaljon az adott fényjelzés megváltozásáig hátralévő időtartamra.

Az NFM megemlékezett arról is: KRESZ a megalkotása óta eltelt közel negyven évben több mint harminc alkalommal változott. A hatályos jogszabályban ezért tucatnyi különböző stílusú közúti jelzés található. Az akár 1975-ben rajzolt jelzésképeket egységes szemléletben kiszerkesztett táblák válthatják fel a rendeletben. A tanulóvezetők így a tárca közlése szerint a hatályos KRESZ-ből pontosan azokat a táblaképeket sajátíthatják el, amelyekkel az utak mentén is találkozhatnak.

A rendelkezések néhány, jogszabályban rögzített eltérést megengedhetnek. Így a többi között kimondhatják, hogy városképi okokból más közúti jelzésekkel össze nem téveszthető egyedi táblák jelölhetik a helyi közösségi közlekedési eszközök megállóit és a taxiállomásokat.

A közlemény szerint a több uniós tagállamban kialakult gyakorlat átültetésével új jelzőtábla adhat tájékoztatást az út mellett vagy annak közelében lévő egyházi létesítményről. Felirat utalhat a felekezet, vallási közösség és az épület nevére, a szertartások időpontjára. Úgy tartják: az információknak különösen olyan idegenforgalmi és üdülőövezetekben lehet jelentősége, ahol az odalátogatók kevesebb helyismerettel rendelkeznek.

A műszaki előírások után a KRESZ is megnyitja a nappali menetjelző lámpa szabályszerű használatának lehetőségét a motorkerékpárosok előtt. Az öt-hat centiméter átmérőjű pozíciófény nem vakít, de távolról is jól látható, és csak kismértékben terheli a jármű elektronikai rendszereit.

A küszöbön álló változásokat a tehergépkocsival közlekedők is megérzik majd. A KRESZ e-útdíj bevezetéssel egyidejűleg hatályba lépett módosítása megtiltotta a 7,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárművek átmenő forgalmát az alsóbb rendű úthálózaton. Az üzemeltetési tapasztalatok alapján azonban az előzetesen becsülttől jelentősen elmaradó, kismértékű átterelődés mutatható ki a díjköteles szakaszokról a mellékutakra egyes térségekben.

Az NFM ezért a helyi kereskedelem és gazdaság élénkítése érdekében a megyén belüli célforgalomban enyhíti a korlátozást. A súlyhatár általánosságban 12 tonnára nő, ezzel gyakorlatilag a kéttengelyes tehergépkocsik teljes köre bekerül a kedvezményezettek közé. A pontosabban körülhatárolt tilalom lehetővé teheti, hogy a kijelölt szervek a jelenleginél is hatékonyabban lássák el ellenőrzési feladataikat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.