Autópiac: van, ahol mínusz tíz, van, ahol plusz nyolcvan
Sokszoros az eltérés a térségben, de az biztos, hogy a balti országokban továbbra is nőnek az eladások, ám a kontinentális összkép már közel sem pozitív. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint idén októberben 1,044 millió új személyautó kelt el az EU- és az EFTA-országokban, ami 1,4 százalékos mínuszt jelent a tavalyi év azonos hónapjához képest. Az éves mérleg is "fagypont" alatt van, mert a 11,5 millió autó 0,9 százalékos mínuszt jelent.
Lettországban, Litvániában és Észtországban 55 százalék feletti a növekedés éves szinten, ám a három piac együttesen nem éri el a 30 ezer darabot, ami negyed százaléknyi részesedést jelent.
A legnagyobb piacon, Németországban a tíz hónapra jutó 2,6 millió darab még közel 10 százaléknyi többletet jelent, ám a 258 ezer októberben eladott autó már stagnáló értéket mutat. A gazdasági válság által leginkább sújtott tagországokban az autópiacok is szenvednek: Olaszországban 5,5 százalékkal, Írországban 51,8 százalékkal, Portugáliában 40,5 százalékkal, Görögországban 35,7 százalékkal kevesebb új autót helyeztek forgalomba októberben.
Az ACEA adatai szerint Magyarországon októberben 3,5 ezer, az első tíz hónapban 37,2 ezer új személyautót és kishaszonjárművet helyeztek forgalomba, ami havi szinten 3,8 százalékos mínuszt, éves szinten 3 százalékos pluszt jelent.
A legnagyobb európai forgalmazó továbbra is a VW Csoport, mely októberben 250 ezer (+5 %), az első tíz hónapban 2,68 millió (+7%) új autót értékesített, ami kedvező a konszernhez tartozó győri Audi motorgyárnak. Továbbra is szárnyalnak a dél-koreai márkák: a Hyundai (+18%) és a Kia (+35%) is növelte eladásait. A hónap meglepetése és rekordere a 148 százalékos Jeep, valamint a 47,5 százalékos plusszal záró Land Rover. A negatívan teljesítők: a PSA Peugeot Citroen, a Renault, a General Motors, a Fiat, a BMW, a Mercedes, a Toyota, a Mazda, a Mitsubishi és a Suzuki.