Autóhitel: jövőre már csak önerővel

Januártól az eddigieknél csak lényegesen szigorúbb feltételek mellett vásárolhatunk autót hitelre. Az önrész legkevesebb húsz százalék lesz, a futamidő pedig maximum 96 hónap. A felügyeleti ajánlást ugyan nem kötelező betartani, a PSZÁF azonban gondoskodik róla, hogy ne legyen érdemes eltérni tőle.

A Magyar Lízingszövetséggel folytatott egyeztetések eredményeként 2009. január 5-től új szabályozást léptet életbe a Pénzügyi Szervek Állami Felügyelete (PSZÁF): a gépjármű-finanszírozási konstrukcióknál a jelenlegi nulla százalék helyett 20 százalékos minimum önrészt, a 120 hónapos futamidő maximum 96 hónapra csökkenését, valamint a finanszírozó cégek számára az ügyfél fizetőképességének alaposabb megvizsgálását írja elő.

A kezdőrészletet a gépkocsi valós értéke alapján kell kiszámítani, ami új autók esetében a listaár kedvezményekkel csökkentett értéke, használt autóknál pedig az Eurotax katalógusban meghatározott érték. A PSZÁF ugyan ajánlást fogalmazott meg, amely nem kötelező érvényű, ám azokat a konstrukciókat, amelyek nem felelnek meg a hivatal elvárásainak, a felügyelet kockázatosnak minősíti és 50-100 százalékos többlettartalékot ír elő rájuk.

Mészáros György, a Magyar Lízingszövetség elnöke az MTI kérdésére elmondta: a magas többlettartalék miatt a szövetség tagjai egyetértettek abban, hogy januártól nem alkalmazzák az alacsony kezdőrészletes, hosszú futamidejű, illetve az évekig csak kamatfizetést kérő konstrukciókat. Az elnök hozzátette: az új  szabályozás csak az új konstrukciókra érvényes, a már megkötötteket nem érinti.

A szövetség szerint a magyar autópiac már a pénzügyi válság előtt is krízishelyzetben volt, állandó importőri nyomás jellemezte az újautó-értékesítési darabszámok szinten tartása miatt valóságtól elszakadó listaárak, nem transzparens árképzés, valamint olyan minimális árrés az értékesítésben, amelyet a finanszírozási és biztosítási jutalék pótolt. A pénzügyi válság következtében szűkültek, illetve drágultak a refinanszírozási lehetőségek, ezáltal drágultak az ügyfélhitelek,  szigorodott a hitelbírálat, és túltermelés alakult ki.

Mészáros György kiemelte: a finanszírozási szabályok szigorodása mindenképpen átláthatóbb és biztonságosabb feltételeket biztosít. Várhatóan visszafogja a lakossági autóeladásokat, de csupán azok  szorulnak majd ki a vevői körből, akiknek már a kezdőrészlet megfizetése is komoly gondot jelent. A felelős vásárlók jól járnak, hiszen a túlságosan kockázatos konstrukciók eltűnésével csökken a finanszírozók vesztesége, és ez visszahathat a hitelek kamatára is.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.