Autóeladási tempó: orosz száguldás, spanyol zuhanás

Van ahol hat a roncsprémium, van ahol nem, az oroszoknál kelendőek a Ladák, a románoknál állami támogatással sem vesznek új kocsikat .

Hatvan százalékkal több új autót vettek idén az oroszok, májusban kisebb mértékben emelkedtek: az Európai Üzleti Egyesület (AEB) adatai szerint az első öt hónapban közel egymillió, az utolsó teljes hónapban 235 ezer új autó kelt el és az éves előrejelzések 2,25 millió autóról szólnak. A központi pénzből támogatott autócsere program csak az Oroszországban gyártott autókhoz jár. Továbbra is a Lada a legnépszerűbb: a Togliatti AvtoVAZ-nál gyártott autókból idén 237 ezer kelt el, ez 39 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. Az orosz piacon az első tízből kilenc helyben készül: 60 ezer darabbal vezet a Lada Kalina, ami kétszeres növekedést jelent egy év alatt.

Közel sem ennyire gyors a tempó a nagy európai piacokon, ahol a növekedést alkatrészhiány lassítja, van olyan modell, melyre a megrendelés után 8-10 hónapot kell várni. A leépített autógyári és beszállítói kapacitások, valamint a megrongálódott japán cégek nem győzik a megrendelések kielégítését, de más oka is van hosszabb kiszállítási időknek. A Pricewaterhous Coopers elemzői szerint a gyárak még nem bíznak a fellendülés tartósságában, és inkább vállalják a hosszabb kiszállítási idővel járó kellemetlenségeket, mintsem hogy idő előtt bővítsék a kapacitásokat, és ezzel ismét túltermelést idézzenek elő.

Az Európai Autógyártók (ACEA) legfrissebb adatai szerint az EU és az EFTA piacain májusban 1,2 millió, az első öt hónapban 5,9 millió új autót helyeztek forgalomba, ami éves szinten 0,8 százalékos mínuszt jelent. A támogatott csereprogram ellenére 12 százalékkal estek az autóeladások Romániában .

A legnagyobb piacon Németországban 305 ezer új autó kelt el, ami 22 százalékos növekedést jelent, a J.D. Power Automotive előrejelzése az idei évre 3,3 millió új autóról szól. A franciáknál eladott 200 ezer új autó 6,2 százalékos májusi növekedést jelen, az éves terv 2 millió darab. Olaszországban forgalomba helyezett 170,6 ezer új autó 3,6 százalékos növekedést jelent. Spanyolországban az utolsó havi 79 ezer autó és a 23 százalékos havi zuhanás alapján évi 900 ezres piacol jósol a J. D. Power.

Az Egyesült Királyságban 2 százalékkal estek a májusi autóeladások ( 150 ezer db), idén június elsejéig 847 ezer darabot helyeztek ez hét százalékkal marad el a tavalyi év azonos időszakától, az előrejelzések közel kétmillió autóról szólnak.

Mint arról már beszámoltunk, Magyarországon dinamikus évkezdet után márciusban stagnáltak, de áprilisban és májusban ismét emelkedtek az új személyautó-eladások: az utolsó hónapban forgalomba helyezett 3750 személyautó és 800 kis-haszonjármű 9 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. A Datahouse-Carinfo adatai szerint az első öt hónapban értékesített 19 ezer személyautó egy év alatt 9,5 százalékos emelkedést jelent. Az új autók májusi forgalomba helyezési listáján az 542 darabos Opel vezet, majd az 512-darabos Ford és a 476 darabos Volkswagen következik.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.