Autócsúcs az Alpokban - Nézzen új gépcsodákat!

Genf a világ közepe, a szlogent hivatalosan is levédették a svájciak, és ma deklarálták is. Ezzel persze lehet vitatkozni, de az biztos, hogy tíz napig az autóvilág közepe.

Egészen pontosan nem Genf, hanem kiállítási központja, a Palexpo, ahol legenda kísért immár másodszor. Mert hogy a Hispano Suiza sportkocsi egy márka feltámadását jelenti. Remélhetően az autópiac is olyan teljesítményekre képes, mint a sportkocsit hajtó győri motor, mert hogy a kupé tízhengeres 5,2 literes, 750 lóerős benzinese az Audi Hungaria terméke.

Az alumínium vázas és szénszálas karosszéria alatt a négy-kerékhajtású szerkezet is német a sportkocsi hetvenezer eurós ára viszont a patinás őst idézi. A baj csak az, hogy az eredetileg 1804-ben alapított, majd 1944-ben megszűnt Hispano-Suizát már tizenöt éve is megpróbálták feltámasztani, de csak egy tanulmánymodellt ért meg a márka.

Nemes darab, és nemes terv, de többen örülnénk, ha nemcsak a Hispano-Suiza, hanem az autópiac állna talpra, és lenne életképesebb.

Alaposan lefaragták a költségeiket az autógyártók, de ezt most nem érezni a genfi autószalonon. Pedig csak Európában legalább százezer munkahely szűnt meg másfél év alatt, és több üzemet is bezártak.

Tavaly a német roncsprogram még alaposan megdobta a forgalmat, és javította a mérleget. Ám a tartalék költségvetési pénzekből kreált doppingszerek elfogytak, és idén már 10 százalékos eséssel lehet számolni az autópiacon, ennek ellenére a két első hónap biztatóan indult, legalábbis a nyolc nagy piacon.

De nem a kelet-európai országokban, és Svájcban, ahol 2008-ban 288 ezer, 2009-ben 264 ezer új személyautót helyeztek forgalomba, és az idei első két hónapban is nyolc százalékos a visszaesés.

A genfi autószalon viszont virul, és felértékelődését, ezt pedig Rolf Studer vezérigazgató is érzi, hiszen a szokásosnál többen jelentkeztek az egyébként korlátozott, ám méregdrága szakmai belépőkért. Ez jó a szervezőknek, akik szerint náluk már csak az újságírók dolga nehezebb, hiszen az első napon hetven bemutatóról és sajtótájékoztatóról kell tudósítaniuk.

Csak szakíróból tízezernél több jelent meg az első nap, ami rekord az autószalonok történetében. A vezérigazgató reméli, hogy nemcsak a szakmai közönség szemében értékelődött fel Genf, mely tényleg kedvező helyen van. Sok európainak elérhetőbb és olcsóbb légjáratainak köszönhetően megfizethetőbb vetélytársainál, melyeket takarékossági okokból jónéhány márka kihagyott korábban.

Az sem elhanyagolható, hogy a Palexpo szimbiózisban él a repülőtérrel, ahonnan csak át kell sétálni az autókiállításra. Ráadásul gazdag kínálatú, de a frankfurtival ellentétben nem nyomasztó méretű, mert ide nem lehet bezsúfolni tucatnyit ugyanabból a típusból.

Rekordszámú premiert, nehéz első napot és valamivel lankásabb másodikat ígér a genfi nemzetközi autószalon vezérigazgatója a rekordszámú szakmai közönségnek. És persze reménykedik, hogy a rekordszámú újságíró rekordmennyiségű publicitást és a tavalyinál nagyobb nézőszámot eredményez. Kell is Genfnek a reklám, hiszen a nagyközönség által március 4-től 14-ig látogatható autószalonra 650-700 ezer embert várnak. Szeretnék méltóképpen ünnepelni a nyolcvanadik show-t, és ismét emelkedő pályára állítani a forgalmat. 2007-ben 730-ezren, 2008-ban 715 ezren, 2009-ben 648 ezren látogattak a Palexpóba, ami 9,3 százalékos esést.

Ahogy Svájcban, úgy a genfi szalonon is hódít a zöld szín, amit a Ferrari 599-es hibrid fényezésével is jelez. A sportkocsinál is izgalmasabb a svájci Frank M. Rinderknecht ötlete, akinek villanyautójával vonatozni lehet. Az Urban Commuter mobilitási koncepció rövidítése a városi felhasználásra utalt, de UC?, (kiejtve You See) magyarul Látod? A 2,5 méteres és joystickkal irányítható mini 124 newtonméteres nyomatékú villanymotorjával akár 110 km/órás sebességre képe, és akkumulátorainak hatótávolsága 120 kilométer egy töltéssel.

A másik svájci cég, a Protoscar a Lampo2-es jelzésű villanyautóval a Palexpo parkjában felállított Zöld Pavilonban áll akkumulátorfejlesztők és hibridgyártók társaságában. Ide gördült be Rüsselsheimből az Opel Ampera. Minden standra jut villamos hajtású vagy vegyes üzemmódú jármű.

A Toyota tiszta modellje, az Auris immár Európában készül, és új műszaki megoldásokkal jelent meg a Lexus CT 200h. A vetélytárs Mercedes azonos karosszériával készítette el cseppfolyós hidrogénnel hajtott üzemanyagcellás és hibrid tanulmánymodelljét, mely a következő C-osztály előhírnöke. Kisebb és egyszerűbb a Suzuki Swift, melynek háromhengeres motorja állandó fordulatszámon menet közben tölti az akkumulátorokat, melyek háztartási konnektorból is táplálhatóak.

Autónál kevesebb, motornál több a Honda 3R-C tanulmánymodell, mely látványos, de inkább csak villamos tricikli. Igazi fenevad a Porsche 911 GT3 R, mely lendkerekes energiatermelővel és tárolóval is gyorsul.

Palexpó belépő

Az árak évek nem változtak: felnőtteknek 14 svájci frankba, 16 éven aluliaknak 8 frankba kerül a belépőjegy, egynapi parkolás ára 20 svájci frank. Hétköznap 10-20 óráig, szombaton és vasárnap 9-től 19 óráig tart nyitva a szalon. Külföldről érkezőknek kedvező, hogy a fapados légitársaságok is a szomszédos repülőteret használják. A Budapesttől 1284 kilométerre fekvő Genfben nem olcsó megszállni, hiszen az autószalon idején másfélszeresére drágulnak a hotelszobák. Az autóval érkezőknek ajánlott a Palexpótól néhány kilométerre fekvő, ám jóval olcsóbb Franciaországba megszállni. www.salon-auto.ch

 

 

Az új Opel GTE Flextreme tanulmányautó a német autógyártó standjánál a 80. Genfi Nemzetközi Autószalon első sajtónapján
Genf, 2010. március 2. Az új Opel GTE Flextreme tanulmányautó a német autógyártó standjánál a 80. Genfi Nemzetközi Autószalon első sajtónapján, 2010. március 2-án. (MTI/EPA/Martial Trezzini)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.