Átverős karácsonyi akciók

Tízből egy akciós terméket nem találnak meg a vásárlók – derült ki a Mystery Visit Kft. decemberben végzett próbavásárlásaiból. A cég az áruházak tisztaságát, a hitelügyintézést és a drága, tartós fogyasztási cikkek mellé dukáló tanácsadást vette górcső alá. Az utóbbi meglehetősen gyenge színvonalúnak bizonyult a teszten, az esetek harmadában eladó sem volt az osztályon.

Az Auchan, Cora, Interspar és Tesco – öt-öt áruházában a karácsony előtti vásárlási körülményeket vizsgálta december 11-14 között a Mystery Visit Kft. A piackutatók arra voltak kíváncsiak, hogy a négy hipermarket-lánc áruházai közül melyikben találhatjuk meg rendben a katalógusból előre kiválasztott termékeket, mennyire szakszerűen se-gítenek az eladók, vagy az áruhitel-ügyintézők.

A vizsgált üzletek általában tiszták, környezetük rendezett – általánosságban. Két Cora és  két Tesco áruház portája azonban az átlagosnál szemetesebb, koszosabb volt, míg az Auchan és Interspar ugyanezen tényezők szemszögéből példaértékűnek találtatott.

Az áruházon belül gyakran zsúfolt, rendezetlen az árukínálat (az esetek 20 százalékában fordult elő). A próbavásárlók e tekintetben a Cora és Interspar üzleteket értékelték a legrosszabbra.

Több volt a probléma az árakkal. Gyakran nem az akciós újságban meghirdetett áron adták az üzletben az árucikkeket. A próbavásárlás során a shoppereknek 20 olyan terméket kellett minden áruházban megkeresniük, amelyek megjelentek az áruház aktuális katalógusában. Az esetek többségében (70 százalékában) nagyon könnyen ráleltek ezekre. Viszont az esetek tíz százalékában nem is találták meg a terméket sehol sem. Lánconként vizsgálva a problémát elmondható, hogy míg az Auchan üzletekben az aktuális katalógusból összesen keresett száz termékből 1 nem volt fellelhető, addig Tesco-ban 10, az Intersparban 13, míg a Cora-ban 14.

Egy másik aggodalomra okot adó hiányosság az árkijelzés helytelensége, mely habár kis százalékban fordul elő (2,5 százalékban), de sérti a fogyasztóvédelmi szabályokat.

A környezet-, és az áruvizsgálat után a próbavásárlók szaktanácsot kértek tartós fogyasztási cikk vásárlásához. Ez már rögtön a vásárlási szituáció elején nehézségekbe ütközött. Az esetek 30 százalékában eladó sem volt az osztályon. Minden második eladó több termékre is felhívja a vevő figyelmét, viszont 10 százalékuk egyetlen terméket sem ajánott - ez utóbbit Auchan és Tesco üzleteknél tapasztalták. Az esetek több mint felénél nem vagy csak felületesen ismertette az eladó az ajánlott terméket. Az eladók barátságossága, segítőkészsége és szakmai tájékoztatása mindössze az Auchan áruházaiban bizonyult kielégítőnek, legrosszabb értékelést a Tesco kapta. Mindössze a próbavásárlók 40 százaléka érezte úgy a tanácsadást követően, hogy minden szükséges információt megkaptak a kiválasztott termékről.

Az áruhitelek területén az ajánlott konstrukciók banktól, futamidőtől és hitelnagyságtól függően igencsak változóak. Általánosságban elmondható, hogy az áruházak igyekeznek ingyen hitelekkel elnyerni a vásárlók kegyeit, kivételt képez ez alól a Cora. Az igényelt hiteleket jellemzően 1 órán belül elbírálják a pénzintézetek, csupán egy esetben (Cora) kapta azt az információt a próbavásárló, hogy mindehhez több napra lesz szükség.

Aki végül sikerrel tájékozódott és megszerezte az áruhitelt is, meglepően gyorsan átjutott a kassza soron. A kutatás mindössze két olyan esetet említ, amikor próbavásárlónak hosszasan, negyed órát kellett várakoznia.

Interspar az Árkád bevásárlóközpontban. Tisztaságból jól vizsgáztak a hipermarketek
Interspar az Árkád bevásárlóközpontban. Tisztaságból jól vizsgáztak a hipermarketek
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.