Átlag 7 ezret hagyunk a plázában
Az összes látogató egyharmada jellemzően csak nézelődik a bevásárlóközpontokban és pénzköltés nélkül távozik - derül ki a GfK Hungária piackutató 2010-2012 közötti felméréseinek összesített adataiból.
Azok, akik vásároltak, átlagosan kicsivel több mint 7 000 forintot költöttek el. Országosan igen nagyok az eltérések: vannak olyan vidéki plázák, ahol átlagosan 3 000 forint körül költenek a vevők, míg néhány fővárosi helyszínen ez az összeg meghaladja a 10 000 forintot is.
A vevők 43 százaléka említette valamelyik plázát, mint kedvelt bevásárlási helyszínét.
A kutatóintézet által vizsgált 19 központ látogatóinak 57 százalékát adják a nők és 43 százalékát a férfiak. Az egyes helyek között azonban jelentősek a különbségek. Van olyan pláza, ahol a férfiak aránya a 60 százalékot is megközelíti.
A látogatók csaknem 80 százaléka nem utazik 30 percnél többet azért, hogy elmenjen egy bevásárlóközpontba. Kivételt jelentenek a nagy alapterületű, de egyedi attrakcióval is rendelkező fővárosi létesítmények, illetve néhány, regionális központként is funkcionáló vidéki központ. Aki valahová többet utazik, nagyobb eséllyel vásárol is.
A közlemény idézi Dörnyei Otíliát, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatóját, aki szerint a leggyakoribb plázalátogatók a 15-34 évesek, a magasan képzettek és nagyobb jövedelműek, illetve a városiak.
E csoportoknak azonban igen eltérő igényeik vannak. Míg a tinédzserek és a huszonévesek elsősorban a szórakozást keresik, vagy ismerőseikkel találkoznak, 30 év felett a vásárlás a cél.
A látogatók 10 százaléka kimondottan azért érkezik egy-egy bevásárlóközpontba, hogy banki, postai, közüzemi ügyeit elintézze.