Átadott és tervezett elkerülőutak
Az ünnepélyes átadást követően csütörtökön délben már a járműforgalom előtt is megnyílt Nagykanizsán a 74-es főút palini városrészt elkerülő 4,5 kilométeres szakasza.
Knausz Péter, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. projektvezetője elmondta: a NIF beruházásában a közbeszerzésen kiválasztott Terrag-Asdag Kft. két év alatt végezte el a munkálatokat.
A kétszer egy forgalmi sávos elkerülőút építése közel 2 milliárd forintba került. Ennek 85 százalékát az Európai Regionális Fejlesztési Alap adta, a maradék 15 százalék hazai forrás volt.
A beruházó közlése szerint a Vasvárt Zalaegerszegen át Nagykanizsával összekapcsoló út most kiváltott szakasza az utóbbi években nagyon erős forgalmat vezetett le, balesetveszélyessé vált. Az új útvonal a palini városrészt nyugatról kerüli meg.
Az út avatásán jelenlévő szakemberek újságírói kérdésre közölték: szerepel az elképzelések között, hogy az átadást követően letiltsák a nehézgépjárműveket a 74-es főút régi szakaszáról, de ennek időpontja egyelőre nem ismert.
Az év végéig várhatóan átadják a 86-os számú főút Szelestét elkerülő szakaszát - közölte a NIF.
A közlemény szerint az év végétől Szeleste község várhatóan mentesül az átmenő forgalom alól. Az új útszakasz révén gyorsabbá és biztonságosabbá válik a térség közúti közlekedése.
A beruházás az országos közút Szombathely térségében folyó komplex fejlesztésének része. Az új nyomvonalon megépülő elkerülőút a Szombathely-Vát szakaszt, és a Vát települést elkerülő utat követő beruházás.
Az óránként 110 kilométeres sebességre tervezett, 2x2 forgalmi sávos útszakasz új nyomvonalon épül meg 3,76 km hosszon, míg a Vátot elkerülő útig a 88-as főút csomópontjától a 2x1 sávot 2x2 sávosra egészítik ki.
A beruházó NIF nyílt pályázaton választotta ki a kivitelező a Magyar Aszfalt Kft.-t. Az építés kivitelezése nettó 2 milliárd 495 millió 981 ezer forintba kerül. Az építést a tervek szerint 2010 negyedik negyedévében fejezik be, s a negyedév végén forgalomba is helyezik az új útszakaszt.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg. A támogatás aránya 100 százalék. Ebből 15 százalék az operatív programon belüli magyar forrás, 85 százalék pedig európai uniós támogatás.