ÁSZ: nem volt verseny a ppp-s sportberuházásoknál
Lóránt Zoltán főigazgató a ppp-konstrukciót (a magán- és az közszféra együttműködésében megvalósuló beruházás) úgy jellemezte, hogy a privát fél végzi a beruházást, az üzemeltetés és a kereslet biztosítása közül pedig az egyiket. Ekkor kerülhet ki az államháztartás köréből a projekt.
Varga Sándor főigazgató-helyettes elmondta, hogy a sportlétesítmények üzemeltetését sok esetben átvették az önkormányzatok, amely azzal járhat, hogy a beruházás visszakerül az államháztartás körébe. Az ÁSZ javaslatot tett arra, hogy az üzemeltetést a privát fél végezze, és akkor megoldódik ez a probléma.
A beruházásokra nem tolongtak a vállalkozók, például a hiányzó 650 tornateremből és a szintén hiányzó 146 tanuszodából egyaránt 18-18 épült fel. Verseny hiányában pedig elmaradt a ppp-konstrukció előnye: az olcsóbb építés és üzemeltetés - állapította meg az ÁSZ.
A másik vizsgálat a települési szilárdhulladék gazdálkodást vette górcső alá. Az uniós követelményeknek megfelelően megvalósult a szelektív gyűjtés, a korszerűtlen lerakók bezárása, valamint a települési szilárdhulladék mennyiségének szinten tartása - mondta Tóthné Kiss Katalin osztályvezető. A számvevők megállapították, hogy míg Nyugat-Európában alig raknak le ilyen hulladékot, addig Magyarországon a szilárd szemét 60 százaléka kerül lerakókba, nem egyszer 100 kilométeres szállítással.
Magyarországon évi 4,4-4,8 millió tonna települési szilárdhulladék keletkezik, amelynek a térfogata viszont 30 százalékkal több - az eldobható csomagoló anyagok miatt -, mint volt néhány évvel korábban, ezt viszont nem méri az unió. A hasznosítási arány a múlt év végén 25,7 százalék volt, holott el kellett volna érnie a 40 százalékot. Ezért kerül sok hulladék a lerakókba - hangzott el.
Az energetikai célú hulladékhasznosításból az előkezelés hiányzik, ami mechanikai és biológiai kezelést jelent. Az ilyen hulladék tüzelésére alkalmas Mátrai Erőmű így német és osztrák szemetet éget.