Árvízvédelem uniós pénzből
Az Európai Unió tagországai közül Magyarország nyújtotta be Brüsszelnek a legtöbb nagyprojektet - derül ki a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) közleményéből. Az ügynökség szerint a beruházások kiemelt jelentőségűek, mert a nagyberuházások jelentik választ azokra a kihívásokra, amelyekkel a nemzetközi pénzügyi- és gazdasági válság miatt szembesül az építőipar, és a hazai munkaerőpiac. A most elfogadott két nagyprojekt is része annak a 636 nagyberuházásnak, amely 2009-2010 során 1800 milliárd forint értékű építőipari megrendelés állományt nyit meg a vállalkozások előtt.
A jóváhagyott nagyberuházások két újabb projektje az árvízszintek magasságának csökkentését szolgáló, töltésekkel körülhatárolt, szabályozható töltő és ürítő berendezésekkel rendelkező tározók megépítését segíti elő a Közép-Tisza vidékén. A tározók az árhullámoknak a mértékadó árvízszintek alatt való tartásához járulnak hozzá, valamint lehetőséget teremtenek a természeti adottságokhoz jobban alkalmazkodó tájgazdálkodásra. Mindkét nagyprojekt a Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztése program része.
A Hany-Tiszasüly Árapasztó Tározónak kijelölt terület Laskó-Tisza-Zagyva-Tarna közi ártér része, a területen három önkormányzat - Jászkisér, Tiszasüly és Pély - érintett. A tározó közel 56 négyzetkilométer területen fog megépülni, amely 247 millió köbméter víz befogadására lesz alkalmas. A fejlesztés révén 31 kilométer töltést építenek meg és újítanak fel, de korszerűsítik a vízelvezető- és öntőző csatornákat is. Az árvízvédelmi intézkedésekkel 574 000 ember életkörülményei javulnak. Befejezésének várható időpontja 2011. decembere. A projekt teljes bruttó költsége 24,8 milliárd forint, melyből 21,1 milliárd forint az uniós támogatás.
A Nagykunság Árapasztó Tározó területe 40 négyzetkilométer, amely közel 100 millió köbméter víz tárolására lesz alkalmas. A tározó a Tisza bal partján, a Nagykunsági főcsatorna mentén helyezkedik el, a terület öt önkormányzat külterületéhez tartozik (Tiszabura, Tiszaroff, Tiszagyenda, Abádszalók, Kunhegyes). A beruházással 18 kilométer új töltést építenek és több mint kilenc kilométer meglévő töltést magasítanak meg, mellyel közel 580 ezer ott lakó mindennapjait teszi biztonságosabbá.
A projekt befejezésének várható időpontja 2011. decembere, teljes bruttó költsége 13,3 milliárd forint, melyből 11,3 milliárd forint az uniós támogatás.
Magyarország több mint negyven nagyprojektet nevezett meg, ezek közül 23 rendelkezik már a kormány jóváhagyásával. A brüsszeli döntéshozókhoz már 19-et ki is küldtünk, így az eddig elfogadott hét nagyprojekten túl további 12 várja Brüsszel támogató döntését. Ezek mindegyike közlekedésfejlesztési vagy környezetvédelmi beruházás, és értéküknél fogva mind brüsszeli jóváhagyást igényel. (A nagyprojektek döntő többsége 13 milliárd forintot meghaladó volumenű beruházás, míg a környezetvédelmi beruházások értékhatára 6,5 milliárdos. Mindezekkel összefüggésben a nagyprojektek esetében az egyes tagországok kormányának jóváhagyásán túl az Európai Bizottság támogatására is szükség van.)
A magyar nagyprojektek között olyan jelentős közlekedési beruházások szerepelnek, mint a 4-es metró, a debreceni és a miskolci villamoshálózat fejlesztése, az M7-es autópálya, az M43-as gyorsforgalmi út építése, valamint a Kelenföld-Székesfehérvár-vasútvonal fejlesztése. De brüsszeli jóváhagyásra várnak már olyan jelentős környezetvédelmi fejlesztések is, mint Nyíregyháza csatornázási és szennyvízprogramja, vagy éppen Makó és térségének szennyvízprogramja.