Túlnyerte magát a Spar a hűségpontokon

Idő előtt elkapkodták a vevők a Spar-hűségpontokért kapható táskákat, bőröndöket, így az akció végén jelentkezők már csak a maradékból válogathatnak. Ekkora vevőrohammal nem számolt a cég, ahogy azzal sem, hogy most a versenyhivatal is vizsgálhatja az ügyet.

Rosszul taktikázott, aki augusztus végéig halogatta, hogy a Spar-hűségpontjait laptop- vagy utazótáskára váltsa. Bár az akció vasárnapig tart, a cég ügyfélszolgálatán munkatársunknak is megerősítették azt, amit olvasóink is tapasztaltak: több akciós termék már korábban elfogyott. Így most hűséges vevők helyett dühöseket is begyűjt a Spar.

Hiba csúszhatott a cég kalkulációjába. Bár kiskereskedelmi berkekben eddig bombasikerként jellemezték a Spar hűségakcióit (korábban internetes árverési fórumokon külön kereskedelme alakult ki a hűségpontoknak), a cég olyan keresletre nem számított, mint a mostani.

Laber Zsuzsa, a Spar szóvivője azt mondja: hiába hoszszabbították meg az akció időtartamát, és rendeltek be újabb készleteket, a legnépszerűbb darabokért azóta is folyamatosan ostromolják a vásárlók az ügyfélszolgálatokat. Jókora biztonsági tartalékkal kalkulálva is 350 ezer darab eladásával számoltak, most pedig már biztosnak látszik, hogy az akció végéig legalább 430 ezer igény érkezik be.

Elvileg minden kereskedő álma az ilyen sikeres akció, de már a beszállító cég sem tudott több, az akcióban megígért terméket felkutatni a Sparnak, amely innentől könynyen a saját bőrén tapasztalhatja a "majd széttépnek a vevők" mondás igazságát. A cég most azt ígéri, hogy összegyűjti a fennmaradó vásárlói igényeket, és egyéb, hasonló terméket kínál majd a hűségpontokért. Így is többen vannak, akik a Gazdasági Versenyhivatalnál kopogtattak ez ügyben, mondván: megtévesztette őket a kereskedő. Ők ugyanis összegyűjtötték a hűségpontjaikat, mégsem jutnak pontosan ahhoz a termékhez, amelyhez szeretnének. Különösen azok érezhetik most átverve magukat, akik a drágább termékekre hosszú időn át gyűjtögették a pontjaikat.

Igaz, tény: a cég honlapján és a pontgyűjtő füzetekben is szerepelt az a kitétel, hogy az ajánlat addig érvényes, amíg a készlet tart. De aki azért választotta a Spar üzleteket, hogy jutányos áron jusson a beígért Kappa táskákhoz, honnan tudhatná, mennyi van még belőlük raktáron? Mert azt még néhány telefon árán megtudhatja (ahogy munkatársunk is), hogy aznap van-e még az akciós termékből. Azt azonban már egy ügyfélszolgálatos sem fogja garantálni, hogy később is lesz a táskákból, amikorra összegyűlik a megfelelő mennyiségű hűségpont.

Balogh Virág, a Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi irodájának a vezetője megerősítette, hogy kaptak bejelentést a Spar jelenlegi hűségpontos akciójával kapcsolatban, és tájékozódnak az ügyben. Ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy vizsgálat indul a cég ellen.

A nagy áruházláncok különféle akciói nyomán évente több mint száz bejelentés érkezik a versenyhivatalhoz, amiből jellemzően 5-10 versenytanácsi határozat születik. Bár az elmarasztalt kereskedelmi cégeknek ilyenkor gyakran mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk (elég csak a Tesco, Auchan sok tízmilliós "akciós" versenybírságaira gondolni), azonban vélhetőleg így is megéri nekik az akciózás.

A magyar fogyasztókról szóló piackutatói elemzések rendre kiemelik, hogy a hazai vásárló fokozottan "akcióérzékeny", amire csak ráerősített az utóbbi időben a vásárlóerő romlása. A nagy láncok közötti kiéleződött versenyben ugyanakkor egy jól megcélzott kampánnyal annál nagyobbat tud szakítani a kereskedő - amit most a Spar története is jól illusztrál. A konkurencia szorításában az akciózó kereskedelmi láncok viszont könnyen lelépnek a jogszerű útról.
Az "akciós" versenybírságok egyik tipikus oka, amikor az akciós újságba tett - jellemzően nagy értékű műszaki cikk - ígéretével csalogatják be a vevőt, aki utána az áruházban szembesül azzal, hogy már régen elfogyott a termék. Bár a fenti eset egyszerűnek tűnik, az állítása szerint jókora indulókészlettel akciózó Spar esete is megmutatja, hogy nehéz éles határvonalat húzni a csalárd, illetve a jóhiszemű kereskedelmi gyakorlat között.

- Ahány akció, annyi esetben kell külön-külön eldönteni, hogy egy kereskedői gyakorlat megtévesztő volt-e, illetve ez a fogyasztók széles körét érintette-e - állítja Balogh Virág. Bár a GVH az idők során számos irányelvet kialakított az akciós ügyekre, azonban továbbra is sok függ attól, miként ítélik meg az ügy sajátosságait a vizsgálók és a versenybírák. Az a kereskedőktől bekért fuvarlevelekből, számlákból visszakövethető, hogy mekkora indulókészlettel nyitott egy lánc, vagy hogy az akció mely időszakában milyen készletmozgások voltak. Minden speciális szempontot azonban nehéz számba venni: nem mindegy például, hogy a februári holtszezonban vagy a karácsonyi hajrában történt-e az eset.

 

Ez ügyben vélhetőleg nem hoz döntő változást a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló törvény szeptember elsejétől hatályba lépő módosulása sem. Az uniós irányelv átültetésével született jogszabály ugyan tételesen felsorol 31 csalárd kereskedői magatartást (köztük az akciós ügyekre is ráhúzható becsalogató reklámot), azonban a törvény szövegéből úgy tűnik, hogy a versenybíráknak továbbra is marad mérlegelési joguk arról, hogy mit tekintenek becsalogató reklámnak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.