A kávézók a házon kívül elköltött reggeli szokását próbálják meghonosítani Magyarországon. Ám a tulajdonosok maguk is tapasztalják, rövid távon ez aligha lehet nagy üzlet nálunk.
Még bukta a reggeli piac
- Ha csak a reggelin múlna, biztosan tönkremennénk - mondja Schőn Edina, a Komédiás kávéház PR-vezetője. Hogy mégis miért erőlteti a kávézó 1999-es nyitása óta a reggelit? Ez, mint mondja, inkább afféle misszió - ami kissé különösen hangzik egy közgazdász szájából. Ám évekig külföldön élve megtapasztalta, milyen az igazi kávézó: a jobb helyeken már reggel hét körül pezseg az élet, mert aki csak teheti, habos kávé és croissant mellől indítja a napot. Ő ezt az életérzést próbálja meghonosítani a Nagymező utcában. A külsőre francia mintát követő helynek - másik neve Café le Comédien - megy olyan jól, hogy megengedhesse magának a reggel nyolcórai nyitást és a reggeli menüt - annak ellenére, hogy tíz előtt csak lézengenek a vendégek.
Kihaltak vagy soha nem is léteztek? - kérdezi egy internetes fórumozó, aki a reggelizőhelyek hiányán kesereg. Kétségtelen: a magyar piacon több, főként erre az igényre bazírozó gyorsétteremlánc - mint a Dunkin' Donuts, a Quick és a Wendy's - bebukott, ami aztán másokat, például a Hardee'st is elriasztotta az itteni nyitástól. Jelenleg a gyorsétteremláncok közül csak a McDonald's és az igényesebb kávézók próbálkoznak a reggeliztetéssel.
Nálunk a kávézók többsége még nem tölti be a nyugati vagy a mediterrán országokban jellemző szerepet: a közvetlen lakókörnyezet társadalmi életének egyik központjává válni. "Megpróbáltuk a környező lakótelepek lakóit szórólapokkal becsalogatni az étterembe, de tökéletesen eredménytelenül" - mondja Borsányi Péter, a Szentendrei úti Sunny Lounge - korábban Sunny Diner - étterem vezetője. Az étterem nyitása óta kínál reggelit is, de jobbára csak a távolabbi kertvárosok lakói térnek be, illetve a környező nagyvállalatok menedzserei egy-egy üzleti reggelire. Hasonlóképpen csak elvétve ülnek be a környékbéliek a Móricz Zsigmond körtéren egy éve nyitott Gerald's Caféba. A tulajdonos, Korner Gerold is azt mondja: inkább szívügye a reggeliztetés, mintsem üzlet, mert a forgalomnak csak elenyésző hányada származik belőle. - Főként turisták élnek a lehetőséggel - teszi hozzá.
A McDonald'snak azonban üzlet a reggeli: Simkó László marketingigazgató becslése szerint e téren 12-14 százalék lehet a McDonald's piaci részesedése. A hét-nyolc éve bevezetett reggeli menü a lánc forgalmának nagyjából nyolc százalékát adja, vendégkörének pedig több mint tizedét csalja be a gyorséttermek valamelyikébe. Évente két nagy promóciót szentelnek a reggeli étkezés népszerűsítésére.
Régiós összehasonlításban a magyarok a legkevésbé rendszeresen reggelizők, és ez a tábor is egyre csökken - mondja Dörnyei Otília, a GfK Hungária piackutató ügyfélkapcsolati igazgatója. Az elmúlt évtizedben lassú eltolódás figyelhető meg a reggeli - egyszersmind az ebéd - rovására a vacsora felé. Persze az is a négy fal között, lévén a házon kívül étkezők aránya is nálunk a legalacsonyabb - ennél jobban már csak a lengyelek zárkóznak be a négy fal közé.
Ahhoz, hogy a hazai fogyasztót ki lehessen robbantani otthonról, a vendéglátóknak a kereskedőkkel, a nagy kereskedőláncokban kapható reggelitermékekkel kell versenyre kelniük. Külföldön a kávézók saját sütésű vagy a pékségből frissen hozott süteményeinek a minősége általában túlszárnyalja a bolti kínálatot. Az általunk megkérdezett szakmabeliek egy kezükön meg tudták számolni azokat az éttermeket, kávézókat - mindannyian ugyanazt a hármat-négyet említették -, ahol nemzetközi mércével is minőséginek mondható pékáru kapható.
Schulhof Barbara például egy éven át keresett boltjához és elgondolásaihoz illő hazai pékárut, végül egy Franciaországból hozott, mélyfagyasztott péksütemény mellett döntött, amit a boltjában süt ki. A Baguettini néven megnyitott, konyhányi mérete ellenére afféle álló reggeliző-kávézós hellyé vált péküzlet ars poeticája egyszerű: csak a legjobb minőségű - igazi, vajas francia tésztából készült - péksüteményeket árusítja, másrészt inkább várjon egy kicsit a vendég, de mindig csak friss, meleg árut kapjon.
A beülős reggeli, kávéval és újságolvasással egy újjáéleszteni - vagy inkább megteremteni - vágyott városi életforma, életminőség része. Egy tucat fecske azonban nem csinál nyarat. Dörnyei Otília szerint ahhoz, hogy a kávéházban vett vagy elköltött reggeli mindennnapossá váljon, két-háromszáz méteres körzeten belül találni kell egy útba eső helyet, ahová az ember beülhet, ha fél órával korábban elindul otthonról, s ahol néhány alkalom után ismerősként fogadják - mint az amerikai filmekben.