A Spar megeszi a Plus diszkontláncot
Felvásárolta a Plus hazai hálózatát a Spar Magyarország Kft. a német Tengelmann vállalatcsoporttól - jelentette be hétfőn a Spar, hosszú hónapok piaci találgatásaira téve pontot. A lépéssel tovább koncentrálódik a hazai élelmiszer-kiskereskedelem, amelyben a diszkontpiacra belépett vagy hamarosan belépő új szereplők (Lidl, Aldi) átrendezik a sorokat. A cégeladásra a Gazdasági Versenyhivatalnak (GVH) kell még áldását adnia, mivel a két cég együttes piaci részarányát 13 százalékra becsülik. A Plus felvásárlásával a Spar hálózata egy csapásra 174 üzlettel bővül. A 378-as egységes lánc a hazai piac második legnagyobb egy kézben lévő kereskedelmi vállalatává vált. A felek a vételárat nem közölték. A Spar átveszi a Plus mind a 2300 dolgozóját.
A tervekről szólva Feiner Péter, a Spar Magyarország Kft. elnöke lapunknak elmondta: nemcsak a Plus logóját cserélik le Sparra, de a boltok jellege is átalakul. A jellemzően szűkebb termékfélét polcon tartó diszkont helyett jóval szélesebb választékot kínáló szupermarketekké fogják átalakítani az egységeket. Mivel meglehetősen gyorsan történt az eladás - gyakorlatilag két hét alatt történt a hálózat értékesítése -, így az elnök még nem tudott arról nyilatkozni, hogy mekkora költséget jelent majd az átalakítás.
Kiskereskedelmi berkekben hónapok óta közismert volt az itteni Plus várható eladása, a kérdés csak a vevő személye volt. A mülheimi székhelyű Tengelmann-csoport a magyar hálózat eladása kapcsán kiadott közleménye talányosan csak annyit említ, hogy az eladás a cégcsoport "stratégiájának" része - ahogy a tavalyi év végén a lengyel és a portugál, illetve év elején a görög és a napokban a cseh Plus diszkonthálózatok értékesítését is indokolták. Az európai Plus hálózat eladásának a nyitánya tavaly novemberben volt, amikor hosszas hezitálás után a Tengelmann a rivális német Edekának adta át az ottani Plus 70 százalékát. A döntés oka a Plus diszkontlánc 2006-os vesztesége volt. Bár a forgalmi mutatók 2007-ben már pozitívra fordultak a Plusnál, azonban a Tengelmann a német piacon érezhető általános kiskereskedelmi visszaesés és az ottani vetélytársak - elsősorban a Lidl és az Aldi - gyilkos versenye miatt így sem látott fantáziát a diszkontlánc további működtetésében.
A helyzet Magyarországon is hasonló: nálunk háromszázalékos forgalomcsökkenéssel zárta a 2007-et a kereskedelem, ráadásul a néhány éve megjelent Lidl után rövidesen nyit az Aldi is, és a két cég közismert piaci vehemenciája nálunk is kőkemény versenyt ígér.
Piaci szereplők szerint megjósolható, hogy a néhány megrázkódtatástól mentes év után most egy újabb felvásárlási hullám kezdődhet, amiben a Plus eladása az első mozzanat. Bár felvásárlási célpontként több szóba jöhető "gyenge láncszemet" is beazonosítottak, igazán a jókora forgalomesést hozó 2007 eredményezheti a további koncentrálódást.
Persze az egymásból falatozó nagyhalak küzdelmében a hazai piac történéseit gyakran a külföldi fejlemények döntik el. Így a nálunk a korábban a Julius Meinl üzleteket felvásárló belga Delhaize-csoport (amely ma nálunk a Corát, a Matchot és a Profi diszkonthálózatot tudja magáénak) januárban a görög Plus hálózatra tette rá a kezét. A hazai piacon a Penny Market révén jelen lévő Rewe-csoport korábban az Edekával szemben ugyan alulmaradt a német Plusért való versengésből, azonban a napokban a cseh Plus hálózattal vigasztalódott. Ebben a lépéssorban a magyar Plus hálózat sorsa üzleti potenciáljától, piaci helyzetétől és eredményességétől függetlenül is csak az eladás lehetett.
A nagy magyar felvásárlók között eddig is kiemelt helye volt a korábban a Billát és a Super közérteket bekebelező Sparnak, amely 2003-ban a Kaiser's hálózatot is átvette a Tengelmanntól. A Spar azóta is dinamikusan építette a hálózatát: 2007-ben tizenhárom új szuper- és három új hipermarketet húzott fel. Amíg a Spar egyre beljebb került a magyar piacra, addig a nagyon korán érkező Tengelmann egyre kijjebb: a Plus eladásával kivonul a hazai élelmiszer-kiskereskedelemből. Az egykor a Skála-áruházakat megvásárló (és azokban az első Kaiser's szupermarketeket megnyitó) német óriás a Plus előtt már a Skálát, a Kasier's láncot és az Interfructot is eladta. Egy magyar érdekeltsége még marad, hiszen övé az OBI barkácslánc is.
A magyar kiskereskedelemben az utóbbi tíz évben lezajlott hatalmas forgalomnövekedés fő haszonélvezői multinacionális kereskedelmi láncok voltak, amelyek mára a hazai kiskereskedelmi piac több mint felét fedik le, míg a kárvallottjai a kisméretű, egy-két boltot üzemeltető kereskedők. A magyar kereskedők közül többnyire azok tudták állni a versenyt, akik a nagyra növő hazai beszerzési társaságokhoz (Coop, CBA, Reál) csatlakoztak.
A Plus eladása és szupermarketekké történő átszervezése rávilágít arra a - Spar által gyakran hangoztatott - piaci folyamatra, hogy egyre tettenérhetőbb a különbség a tehetősebb, illetve a szegényebb vevőkre "szakosodott" üzletek között. Ennek következtében megerősödnek a szélesebb termékkört és több szolgáltatást nyújtó szupermarketek.