Arat az állami tendereken az IMG

Továbbra is zsinórban nyeri az állami megbízásokat az I.M.G. Inter Media Group (IMG) nevű médiaügynökség. A kft. igazgatója szerint sikerük titka a munka, és nem a cégtöbbséget tulajdonló első Orbán-kormány alatti MFB-vezér, Patonai Péter.

Továbbra is zsinórban nyeri az állami megbízásokat az I.M.G. Inter Media Group (IMG) nevű médiaügynökség. Legutóbb kiderült, egyedüli ajánlattevőként versenytársak nélkül nyújthat be pályázatot a Miniszterelnökség 630 millió forintos reklámkiírásán. A sikersorozat a kormányváltás óta tart.

A 2002-ben alakult céget először 2008-ban találta meg egy-egy rendőrségi megrendelés (tanévkezdés és gyalogátkelőhely, 40 és 25 millió forint). Ám a 2010-es kormányváltást követően – a pályázatokban "mikrovállalkozásként" feltüntetett IMG-t – a Magyar Turizmus Zrt. rögtön 2,4 milliárd forint keretű megbízással látta el (igaz, ebből végül 1 milliárd folyt be ténylegesen). Ezután következett az állami vagyont kezelő MNV 80 milliós megbízása, amely máig hatályos.

A Thália Színház plakátjait 18 millióért helyezték el. A Budapesti Fesztiválközpont először 21 millió, idén további 69 millió forintot juttatott. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől az Új Széchenyi-terv népszerűsítéséért mintegy 1 milliárdot kaptak. A támogatásokat koordináló VÁTI közel 50 millió, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EU-elnökségünk kommunikációjáért 272 millió, a Diákhitel Központ médiatervezésért 55 millió, a Millenáris 24 millió, a Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt. 280 millió, a Fővárosi Közterület-fenntartó 70 millió, a Miniszterelnökség a "Szociális Konzultáció" népszerűsítéséért 40 millió, a KSH pedig a népszámlálás hirdetéseiért 177 millió forintot fizetett.

A Közbeszerzési Értesítő tanúsága szerint amelyik kiíráson az IMG elindul, azt nagy valószínűséggel meg is nyeri. Az idő előrehaladtával versenytársai igencsak megritkultak: manapság leginkább csak a Bell and Partners, illetve a Vivaki képes megszorongatni. (Szakmai becslések szerint a legnagyobb értékű állami megbízásokat a francia Publicishoz tartozó Vivaki könyvelhette el, a Viszkei András tulajdonos nagykovácsi címén bejegyzett Bell and Partnerst pedig jó kormányzati kapcsolatokkal illetik.)

Az IMG többségi tulajdonosa az alapítástól 2010-ig az ismeretlen hátterű, delaware-i bejegyzésű Berlink International Ltd. volt. (Egy hazai sajtótudósítás szerint a Berlink elektronikai eszközöket gyártana, de ennek mi nem leltük nyomát.) Míg a kisebbségi csomag azóta is Somogyi Miklós ügyvezetőé, a Berlink-többség a kormányváltást követően az állami Magyar Fejlesztési Bankot az Orbán-kormány első időszakában, 1998 és 2000 között irányító Patonai Péterhez került. (Az IMG honlapján mi továbbra is a Berlinket találtuk többségi tulajdonosként feltüntetve.) Az MFB-nél a korabeli tudósítások szerint Patonai Péter stratégiai központja szakértőjeként dolgozott Simicska Lajos, a Mahir plakátcég magas szintű Fidesz-kapcsolatairól ismert vezetője.

Tóth Orsolya, az IMG operációs igazgatója megkeresésünkre közölte: az évi 200 milliárdos reklámszakmán belül a nyilvános pályázatok alapján általuk elnyert összegek messze nem kimagaslóak. Ráadásul ezeknek csupán néhány százaléka-ezreléke folyik be ténylegesen az IMG-hez: a többi átfolyó tétel, amely a konkrét megjelentető médiumoké lesz. 18 állandó alkalmazottjuk van (ami közelít a mikrovállalkozási minősítés felső határához), de számos munkával külsősöket – például a közbeszerzési szakjogászokat – bíznak meg. A sajtó részéről azért éli meg támadásként megbízásaik felemlítését, mert van olyan kommunikációs cég, amely nagyobb állami megbízásokat kap. Sikerük "titka" egyszerűen a munka – állítja.

Cáfolja azt sejtetést, hogy Patonai Péternek köze lenne a tendernyerésekhez. A többségi tulajdonos határozottan pénzügyi befektető, aki soha semmilyen mértékben nem szól bele a napi munkába – szögezte le. A stáb szigorú szakmai elvek mentén végzi a munkáját: ezt honorálhatják a megrendelők – vélekedett. Hozzátette: az általa vezetett, a közbeszerzéseket jól ismerő csapat éppen a választások környékén került át az IMG-hez.

Így a tendernyerések felfutása is ennek tudható be – szögezte le. Éppígy az esetleges Mahir-kapcsolat felemlegetését is manipulatívnak tartja. Ez meglátása szerint a valós tények egymás mellé helyezésével sugallt téves kép. A Mahir egy ugyanolyan médiatulajdonos, mint a többi, amelyeknél az adott kampány céljaitól függően felületet vásárolhatnak. Az IMG vezetőinek pedig Patonai Péter magánéletéhez, baráti kapcsolataihoz semmi köze – tette hozzá.

A beállítást azért is megtévesztőnek tartja, mert az IMG bevételeinek többsége magáncégektől származik. Ezek közé tartozik például a Spar vagy a Teva. (Kérdésünkre megerősítette a Molt és az FHB-t is.)

Afelől is kétségei vannak, hogy az általa megpályázott tenderek többségét az IMG nyerné meg, illetve hogy az összegek az idő előrehaladtával növekedést mutatnának. Azon pedig, hogy a versenytársak egyre fogyatkoznak, maga is rendkívüli mértékben csodálkozik. Noha ez a helyzet éppenséggel kedvez az IMG-nek, Tóth Orsolya értetlenül áll előtte. "Aki ötöst szeretne nyerni a lottón, ahhoz vennie kell lottószelvényt" – fogalmazott.

A versenytársak távolmaradása egy olyan közhangulatból fakadhat, amit részint az újságírók gerjesztenek – vélekedett. A pályázatok nyilvánosak, átláthatóak, a feltételeket lehetetlen csak az IMG-re szabni, az eredmény jogsértés gyanúja esetén megtámadható – sorolta. A feltételeknek megfelelő médiaügynökségek között pedig úgyis az árajánlat dönt, sokszor lefelé irányuló licittel – szögezte le, hozzátéve, hogy bizonyos tarifák alá az IMG sem mehet.

Tóth Orsolya egyébként büszke arra, hogy a Miniszterelnöki Hivatal – egyelőre pontosan nem ismert tartalmú – reklámmegbízására magyar cégként lehet esélyük. Arról, hogy a mostanság szóba került, 1,2 milliárdos újabb kormányzati kommunikációs tenderen indulnak-e, az operációs igazgató a pályázati feltételek ismerete híján egyelőre nem tudott nyilatkozni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.