Anarchia a csornai hőszolgáltatónál

Csornán szinte mindennel baj volt, Budaörsön egy számviteli hibára bukkantak, Oroszlányban viszont mondhatni tökéletes volt a gazdálkodás - derül ki az Állami Számvevőszék újabb távhőszolgáltató-ellenőrzési körének megállapításaiból.

Számos szabálytalanságot állapított meg az Állami Számvevőszék a Csornahőnél a hazai távhőszolgáltatók 2008-2012 közötti tevékenysége során - közölte a szervezet. Az önkormányzati társaságnál megsértették a számviteli törvényt, nem alakították ki a költségek és ráfordítások tevékenységenkénti számviteli szétválasztását biztosító előírásokat és nyilvántartásokat, a cég számviteli politikája nem tartalmazta a jogszabályban előírt, a társaság sajátosságainak megfelelő számviteli módszereket és eszközöket, illetve abba nem építették be a költségek és ráfordítások tevékenységenkénti számviteli szétválasztását biztosító előírásokat és nyilvántartásokat se.

A Csornahő Kft. számlarendje szintén alapvető hiányosságokat mutatott. A számviteli szabályozás nem tartalmazta valamennyi főbb eszközcsoportra, illetve forrásra vonatkozó értékelési elveket és módszereket. Ebből adódóan nem volt biztosított teljes körűen a vagyon valós értékének meghatározása. A leltározási szabályzatát a társaság nem aktualizálta - írják.

A kft. ugyanakkor a gazdálkodás gyakorlatában nagyrészt helyesen járt el. A társaságnál megfelelő súllyal foglalkoztak a kintlévőségek állományának kezelésével. A város önkormányzata tulajdonosi feladatainak alapvetően eleget tett, bár - mint megjegyzik - ellenőrzés híján a vagyon megóvásához nem járult hozzá.

A Csornai Hőszolgáltató Kft. a mintegy 10 ezer lakosú város több mint 400 lakásában biztosította a fűtést. Bevételei és ráfordításai az ellenőrzött időszakban közel 40 százalékkal csökkentek. Mérleg szerinti eszközállománya a 2008. január 1-jei 351 millió forintról 2012 végére 26,3 százalékkal 258,8 millió forintra csökkent. Az ellenőrzött időszak egésze alatt ugyanakkor nyereségesen gazdálkodtak, három évben még osztalékot is fizettek.

A budaörsi hőszolgáltatást végző BTG tevékenységének szabályozottsága szintén csak részben felelt meg az előírásoknak - írják. A kft. eszközállománya 2012-ben közel háromszorosára nőtt, mivel az önkormányzat 1,8 milliárd forint értékű ingatlant tett a társaságba. Azzal viszont, hogy ezt beruházásnak minősítették, megsértették a számviteli törvényt. Egyebekben az ÁSZ nem említ problémákat, sőt megállapítja, hogy a kérésükre elrendelt belső ellenőrzés nyomán pontosítottak a leltárnyilvántartáson.

A BTG a 27,3 ezer fős Budaörsön több mint kétezer lakás, valamint száznál is több közület részére biztosítja a meleg vizet és a fűtést. A társaság összes árbevétele 2008-ban 1,7 milliárd, 2012-ben 2,5 milliárd forint volt. Az ellenőrzött időszakban pozitív mérleg szerinti eredménnyel zártak, a távhőüzletág viszont az igénybe vett támogatás ellenére is veszteséges volt.

Az ellenőrök az Oroszlányi Szolgáltató, illetve önkormányzati tulajdonosa működésében nem találtak kivetnivalót. A cég 2012-ben Oroszlányban 4,8 ezer lakásban, 256 közületnél és 27 külön kezelt intézményben, Bokod községben pedig 140 lakásban és két külön kezelt intézményben biztosította a távhőszolgáltatást. 2008-ban 1,7 milliárdos, 2012-ben 1,9 milliárdos árbevételt értek el, aminek mintegy 60 százaléka származik távhőből. A cég az időszakot 2,5-43,4 milliós nyereséggel zárta.

Mindemellett mindhárom cég kapcsán megfogalmaztak javaslatokat.

A számvevőszék 2014-ben 36 helyszínen kezdte meg az önkormányzati, illetve önkormányzati többségi tulajdonú hulladékgazdálkodó és távhőszolgáltató gazdasági társaságok működésének értékelését. Az ellenőrzések célja a társaságok 2008 és 2012 közötti közfeladatellátását érintő gazdálkodási tevékenységének értékelése volt.

Domokos László elnök szerint rendet kell tenni a közszolgáltató cégek gazdálkodásában, az ÁSZ eddig befejeződött helyszíni ellenőrzései ugyanis visszatérő hibákra, hiányosságokra mutattak rá. Egyrészt a társaságoknál ismétlődő, lényeges számviteli szabályozási hiányosságokat állapítottak meg. A díjak alátámasztottsága, azok átláthatósága így nem biztosított teljes körűen. A vállalatoknál hiányzik a teljesítmény, illetve a közszolgáltatás színvonalának mérésére alkalmas feltételrendszer, az ezt szolgáló egységes mérőszámok kialakítása – vélekedett.

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.