Amerikában támadja riválisát az Airbus

Ősi ellenfele földjére költözik az Airbus, amely az Egyesült Államok Alabama államában építi föl első tengerentúli repülőgépgyártó üzemét. A Boeinget hazai pályán megszorítani kívánó riválisa 600 millió dollárt szán a beruházásra.

Ünnepélyes keretek között megkezdődött az Airbus óriásberuházása az Alabama államban lévő Mobile városában. A hétfői első kapavágáson már túl vannak, mától a munkagépeké a terep. Az előzetes tervek szerint először az Airbus A320-as modelljét fogják a Mexikói-öböl partján fekvő Mobile-ban összeszerelni.

A ceremónián Sam Jones polgármester emlékeztetett arra, hogy hétéves huzavona után sikerült engedélyeztetni a beruházást, igaz, ebben nem elsősorban a hatóságok késlekedése, hanem az játszott közre, hogy az amerikai légierő tankertendere rétestészta hosszúságúvá duzzadt, s perek, fellebbezések és új eljárások indítása után is csak 2011-ben hozott eredményt – a Boeing javára.

Az óriásüzletet a seattle-i cég szerezte meg, ők szállítják a hadsereg számára a levegőben a harci gépeket feltankolni képes „repülő kerozinkutakat”. A gépek a Washington állambeli Everettben készülnek. Volt azonban a versenynek olyan szakasza, amikor az Airbus konzorciuma állt nyerésre, s miután a kiírásnak eleve feltétele volt az amerikai székhelyű gyártás, arra szánta a nyugat-európai vállalat a mobile-i telephelyet.

Az ünnepségről tudósító Associated Press hírügynökség idézi Robert Bentley alabamai kormányzót, aki az „állam nagy napjának” nevezte az Airbus zászlóbontását és Jones polgármesterét, aki „az Airbus és Alabama összekötötte jövőjét, és erre nagyon büszkék vagyunk” kijelentéssel fejezte ki elégedettségét a 600 millió dolláros beruházás elnyerése kapcsán. Az első A320-asokat 2015-től kezdik összeszerelni (később az A320neo-kat is), a létesítmény ezer embernek ad majd munkát. Az első beszállító, a Safran Engineering Services volt a leggyorsabb, ötvenfős, mérnökökből álló kutatóbázisát most nyitotta meg Mobile-ban.

Fabrice Bregier Airbus elnök-vezérigazgató arra hívta fel a figyelmet, hogy ezzel valódi globális vállalattá váltak. Nem csak a szónokok, a szakértők is történelmi eseménynek tartják az Airbus letelepedését.

Ez Keivan Deravi, az Auburn Egyetem közgazdásza szerint jelentőségében ahhoz fogható, mint amikor 1993-ban a Mercedes-Benz első amerikai üzemét építette a szintén alabamai Birminghamben. Azóta Alabama járműipari központtá fejlődött, s most ezt várják a repülőgépgyártástól is. A lényeg: az itt készülő gépeket elsősorban az elöregedett Boeing-flottájuk lecserélését fontolgató amerikai légitársaságoknak szánják. John Leahy, az Airbus kereskedelmi igazgatója nem is vesztegette az idejét, a héten helyi légitársaságok vezetőivel tárgyal az esetleges megrendelésekről.

Fabrice Bregier, Airbus elnök-vezérigazgatójáé az első kapavágás joga - mégha ezúttal ásót is adtak a kezébe
Fabrice Bregier, Airbus President and CEO breaks ground on its first U.S. assembly plant in Mobile, Alabama April 8, 2013. Airbus broke ground on a plane assembly plant in Mobile, Alabama, on Monday, a big step toward making its first U.S. plant a reality in a bid to win market share from Boeing Co. REUTERS/Lyle Ratliff (UNITED STATES - Tags: TRANSPORT BUSINESS INDUSTRIAL CONSTRUCTION)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.