Amerikában már nem dögös a nagy kocsi

A válság jele, vagy egyik megoldása, hogy a detroiti autókiállításon ezúttal a kis kocsik az igazi sztárok. A sztárokat ma Ford Fiesta-nak vagy Chevrolet Aevo-nak hívják.

A héten megnyíló észak-amerikai nemzetközi autókiállításon, Detroitban már nem a truckok és terepjárók állnak a figyelem középpontjában, hanem az olyan kis méretű autók, mint a Ford Fiesta, a Chevy (Chevrolet) Cruze, a Fiat 500-as vagy a Chevy Aveo.

Részben az elhúzódó recesszió, részben a fogyasztói ízlések és a globális marketing stratégia változása miatt az amerikai gyártók feladni látszanak a nagy teljesítményű járművek iránti több évtizedes vonzalmukat, és az apróságokra koncentrálnak.

A Chevrolet a Cruze és az Aveo mellett bemutatja a kicsi Sparkot, a Ford kiállítja a vadonatúj Focust és az amerikai piacon újdonságnak számító Fiestát. A Fiat 500-as a Chevrolet standján látható. A kis autók piacán már korábban erőteljesen nyomuló japán gyártók modelljei között szerepel az új Mazda 2-es, valamint a Honda CR-Z, továbbá a legfrissebb hibrid autók.

"Korábban dögös volt nagy kocsikat hajtani, ma már nem" - összegezte az átalakulást John DeCicco autóipari szakértő, a Michigani Egyetem professzora, hozzátéve, a detroiti gyártók, a Nagy Hármak végre felfogták a modern kor üzenetét.

Elemzők szerint az amerikai piac minden szegmensében a kisebb kocsik felé történő elmozdulás érezhető. Ezt támasztja alá, hogy az elmúlt nyolc évben a legkisebb méretű kocsik - az úgynevezett kompakt és szubkompakt osztály - részaránya 15-ről 23 százalékra nőtt.

Azok, akik korábban nagy terepjárókkal jártak, ma már kisebbeket keresnek, azok, akik nagy személyautókat vezettek, közepes méretű járművekbe ülnek át; a gazdasági nehézségekkel a fogyasztók takarékosabbá váltak. A korábbi népszerű V6-osokat a gyártók sok esetben négyhengeres, többnyire turbófeltöltős motorokkal váltják fel.

A magasabb benzinár miatt nagy hangsúly helyeződik a kedvező fogyasztásra, és a gyárak az amerikai piacon is be akarják vezetni a világ más részein sikeres modelljeiket. A USA Today napilap értékelése szerint az észak-amerikai autóshow kínálatán az európai befolyás érződik. Detroit az előző három évtizedben Ázsiából igyekezett ötleteket meríteni, most viszont Európa felé fordul, ahol népszerűek a kisebb motorokkal szerelt, kevésbé környezetszennyező, mégis elfogadható teljesítményű autók. Detroitban remélik, hogy ez a sikerformula az Egyesült Államokban is be fog jönni.

Egy Dodge Ram pickup a plafonon
Auto show workers climb down ladders after working on a Dodge Ram truck that is attached to the ceiling upside down as part of the Chrysler display during press days of the 2010 North American International Auto Show at Cobo Center in Detroit, Michigan January 11, 2010. REUTERS/Rebecca Cook (UNITED STATES - Tags: TRANSPORT BUSINESS IMAGES OF THE DAY)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.