Amerika marad a nagy autóknál?
Halványulni látszanak azok a remények, amelyeket az amerikai autóvállalatok a kis méretű, takarékos kocsik gyártásához fűztek. A tavaly nyári magas, 4 dolláros gallononkénti benzinár idején a fogyasztók olyan gyors ütemben kezdtek vásárolni kis autókat, hogy a kereskedések nem tudták kielégíteni az igényeket. Most viszont, miután az üzemanyag ára felére csökkent, az amerikaiak hátat fordítanak kis kocsiknak. Félmillió Honda Fit és más hasonló kategóriájú autó halmozódott fel a telepeken.
A gyárak a tavalyi fejleményekre reagálva azonnal átállították üzemeiket. Arra rendezkedtek be, hogy az elkövetkező években a kis autók viszik majd a prímet a termelésben. Az átalakítást serkentette a szövetségi üzemanyag-takarékossági normák szigorítása, valamint az Obama-kormány segélycsomagja, amely a takarékosabb autók gyártására ösztönöz.
A megcsappant kereslet nyomán a Honda kereskedésekben 125 napos készletek keletkeztek. Tavaly júliusban csak 9 napra elegendő készletek voltak, a piac 55-60 napos készletezést tart célszerűnek.
A többi hasonló modell esetében még rosszabb a helyzet. A Toyota kereskedéseknél a Yarisokból a jelenlegi érdeklődés mellett 175 napig tartanak ki a készletek, a Chryslernél a Dodge Caliberekből 205 napra elegendő az állomány. A Chevrolet Aveo szubkompakt kategóriájú kis autókból 427 napos készletek halmozódtak fel.
"Nem hiszem, hogy az amerikaiak kedvelik a kis kocsikat, ha rékényszerülnek, ha drága a benzin, vezetik őket, de mi nagy emberek vagyunk, a nagy kocsikat szeretjük" - mondta Beau Boeckmann, a kaliforniai Galpin Ford, a legnagyobb amerikai Ford-kereskedés vezetője.
Több vezető elemző azonban meg van győződve arról, hogy a tavaly nyári átállás a hosszú távú gondolkodást tükrözi: a jövő a takarékosabb kocsiké. George Pipas, a Ford vezető marketingelemzője szerint egy sor társadalmi, demográfiai és gazdasági tényező miatt a jövőben a kis és közepes autók fognak uralkodni.
A februárt megelőző 5 hónapban 718 ezer új kis autó talált gazdára az Egyesült Államokban, ez 28 százalékkal kevesebb, mint az egy évvel korábbi hasonló periódusban. A kategória piaci részesedése ennek ellenére 2,1 százalékponttal, 18,4 százalékra nőtt.