Álommeló a felhők fölött?
Idén második alkalommal toboroz légiutas-kísérőket Magyarországon az a légitársaság, amely az idén hivatalosan is viselheti a világ legjobbja címet. A Qatar Airways nem mellesleg az egyik leggazdagabb társaság is. Ezzel, persze nem a magyarokat tüntetik ki: a légitársaság bővülése, miatt újabb és újabb emberekre van szükség, ezért európa-szerte toboroznak. Igaz, a régiónkból könnyebben mozdulnak a fiatalok, mert a jövedelmekhez képes igen vonzó a közel-keletiek által kínált jövedelem. Ott voltunk a kiválasztás első napján egy Budapesti szállodában, hogy lássuk, mennyire e lehetőség a fiatalokat – amely anyagilag kecsegtető, a magánéletet azonban szinte kizárja.
– Ki dolgozott már légiutas-kísérőként? - kérdezi bemelegítésként a prezentációt tartó hölgy angolul attól a mintegy 150 fiataltól, akik eljöttek toborzásra. Kis nyüzsgés-forgolódás támad a teremben, néhány tucat kéz a magasba emelkedik. Már ekkor jól látszik, de később, a személyes beszélgetésekből aztán egyértelműen ki is derül, hogy az egybegyűltek túlnyomó többsége vagy teljesen pályakezdő, vagy az idegenforgalomnak egy másik szegmensében dolgozott eddig. Miért akarnak mégis utaskísérők lenni?
Aki a Qatar kiválasztásán megfelel, már az első hat hónapban is majd ezer amerikai dolláros fizetéssel számolhat – ehhez hozzájön még az étkezési hozzárjárulás, szállásra és orvosi ellátásra sem kell költeni, a jövedelmet kiegészíti repülési napidíj, plusz a különböző bónuszok is. Nem csoda, hogy válság sújtotta idegenforgalmunk ifjú titánjainak megemelkedik a pulzusa mindezek hallatán. Három év: ennyi időre kell leszerződni, ez pedig épp elég ahhoz, hogy a fizetésből csinos kis summa halmozódjon fel az ember megtakarítási számláján.
A prezentáció folytatódik, a hölgy lelkesen mesél Katar szépségeiről, az arab emberek életkedvéről, az ottani életstílusról. Katarban a légkondíciónálás a legfontosabb, mert nyáron akár 45 fok is lehet – a kivetítőn eközben homoksivatagok és futurisztikus felhőkarcolók váltják egymást. A hallgatóságon látszik, hogy a meleg miatt aggódnak legkevésbé, mindenkit az izgat, hogy milyenek a munkakörülmények és az elvárások egy ilyen, a dolgozóival nagylelkű társaságnál.
Nem árulnak zsákbamacskát: csakhamar kiderül az, amit előre csak sejteni lehetett. A légi utaskísérő kisasszonyoknak és uraknak nem csak az általános munkaköri előírásokat kell betartaniuk, de a helyi kultúra sajátosságaiból adódóan számukra idegen, és európai szemmel zsarnokinak tűnő szabályok közt kell élniük. Akit felvesznek, annak lakóhelye – ahogy a repülős szakmában mondják, bázisa – Katar fővárosa, Doha lesz. Itt minden kényelmi igényt kielégítő (és a nap 24 órájában szigorúan őrzött) állandó szállást kapnak. A nők és a férfiak külön épületekben laknak és nem látogathatják meg egymást, s ez a szabály a családtagokra is érvényes: csak azonos nemű rokont lehet vendégül fogadni, évente két alkalommal. A szállást tíz óra után csak külön engedéllyel lehet elhagyni, máskülönben se ki, se be. A repülést megelőző tíz órát a szálláson, pihenéssel kell eltölteni (igen, szúrópróbaszerűen ellenőrzik) és amikor az utaskísérő távol van, bizonyos hatóságoknak és a légitársaságnak ellenőrzési joga van a lakása fölött. Ó igen, és a dohányosok jobb ha leszoknak, mert rájuk nem köt egészségbiztosítást a társaság, tehát fel sem veszik őket.
A folyosón elcsípett jelentkezők véleményéből az derül ki, hogy még a rigorózus szabályok sem riasztják el a jelentkezőket. – Három év nem a világ, és ezzel nagyon jól meg tudnám alapozni a jövőmet – mondta a 28 éves Tamás, aki dolgozott már légiutas-kísérőként egy európai társaságnál, tehát tisztában van azzal, hogy milyen „a levegőben dolgozó vendéglátósok” élete. Sőt, azt is elárulja, hogy sok európai légi céghez képet a közel-keletiek sokkal korrektebbek a dolgozóikkal, ezért akit nem rémít a nagy távolság, és igazán elkötelezett, annak többek a Qatar Airways lehet az álma.
A 24 éves Zsófiának sincsenek ellenére a szigorú szabályok, s bár ő még csak most fejezi be az iskolát, nagyon elszánt, hisz gyermekkori álma, hogy légiutas-kísérő lehessen. – Kiskoromban, mikor néztem a repülőket, gyakran arra gondoltam, hogy nagykoromban szeretnék majd ott fenn dolgozni – meséli. A lány tisztában van vele, hogy ez a munka nem olyan, mintha egész évben nyaralna, és stewardessek élete kevéssé szól a világ felfedezéséről, mintsem a különböző kultúrákból érkező utasok kiszolgálásáról szól. Az emberek érdeklik igazán, nem fél a kulturális különbségektől, és már egészen fiatalon is szerette a fegyelmet. Szüleit meg nem avatta be a tervébe.
Persze igaz az is, hogy az utaskísérők munkarendjük miatt több szabadságot kapnak, mint az átlag dolgozók, s ezt beosztásukból adódóan sokszor tölthetik el egy távoli országban. A cabin crew élete az utazás, de sokszor csak az árnyoldalak mentén: tíz-tizenhárom óra munka után két földrésszel és tíz időzónával arrébb sokszor csak a szállodai szoba felfedezésére jut idő, mielőtt az ember visszaindul Dohába.
Péternek szintén nagy álma a repülés, de ő pilóta szeretne lenni. A mostani lehetőség azért vonzza, mert így gépközelben lehet, a kiemelkedően jó fizetésből pedig össze tudná spórolni a pilótaképzés több tíz milliós tandíját. – A közel-keleti légitársaságoknak nagyon jó a pilótaképzése – meséli lelkesen.
Akadt azonban olyan is, aki korábban nem gondolt arra, hogy repülőgépen dolgozzon, de a hirdetést látva beindult a fantáziája. Vanda magas, vékony, hosszú barna hajú lány, remekül mutat a kiskosztümben. Első ránézésre pont úgy fest, mint amilyennek egy stewardesst elképzel az ember, profi benyomását kelti. Aztán némi beszélgetés után kiderül, hogy eredetileg pedagógus diplomát szerzett, idegenforgalmi menedzsernek egy kétéves képzésen tanult. Az angol is döcögősen megy neki. Kicsit tart is a hétfői szintfelmérőtől – már ha eljut odáig -, de mivel nem ez az élete álma, nem lesz túl csalódott, ha mégsem jön össze a dolog.
A jelentkezőkre a vasárnapi bemelegítés után két napos kiválasztási folyamat vár, ami nyelvi szintfelméréssel kezdődik, és személyes interjúval fejeződik be. A társaság képviselője nem árulhatta el, hogy pontosan milyen embereket keresnek, és hogyan zajlik majd a kiválasztás, de a folyosói pletykák szerint százötvenből jó, ha ötöt felvesznek. Előttük is nyolc hetes kőkemény tanfolyam, majd féléves próbaidő áll.
Qatar Airways
2011-ben a világ legjobb légitársasága lett a SkyTrax nemzetközi szervezet minősítése szerint, szolgáltatásukat öt csillagosra minősítették. Több mint ötezer légiutaskísérő dolgozik náluk 100 országból, jelenleg 102 célállomásra repülnek 98 géppel. 2013-ra 120 célállomást és ugyanennyi gépet terveznek, dohai bázisukon pedig jövőre nyílik egy vadonatúj terminálépület, ami csak a cégnek épült. Budapest és Doha között szeptember 14-től minden nap közvetlen járat közlekedik.