Algabenzinnel repült a Continental egyik Boeingje

A kerozint algából kinyert bioüzemanyaggal kívánják felváltani az amerikai légitársaságok. Az erre irányuló kutatások már gőzerővel folynak, igaz arra még éveket kell várni, hogy az algabenzin nagyüzemi felhasználásra éretté váljon.

Amerikában elsőként a Continental töltötte meg egyik utasszállító gépének, egy Boeing 737-esnek az üzemanyagtartályait kerozin és algabenzin keverékével, s repült két órán át ezen mixtúra adagolásával úti céljáig, a houstoni Bush Nemzetközi Repülőtérig. Utasok ezúttal nem voltak a fedélzeten, így a gép legénysége számos manővert hajtott végre a levegőben, tesztelve az üzemanyag tulajdonságait, reakcióit. A manőverek között szerepelt a különböző vészhelyzetek imitálása, a hajtóműleállások és újraindítások, továbbá hirtelen gyorsítások és fékezések.

Larry Kellner, a Continental elnök-vezérigazgatója a múlt heti esemény alkalmából közleményben tudatosította a közvéleménnyel, hogy cége mennyire elkötelezett a hatékony energiafelhasználás mellett, és mennyire fontosnak tartja a megújuló, zöld energiaforrások alkalmazását a polgári repülésben. A mostani tesztrepülés során nyert műszaki információk feldolgozásával felgyorsulhatnak a fejlesztések, közelebb kerülünk ahhoz az algabenzin alkalmazása tömegessé váljon - véli Kellner.

A Boeing algából, valamint a trópusi jatropha nevű vadnövény magjából készített biobenzinnel kevert kerozint használt a tesztrepülésen. Az alapanyagok a természetben normális körülmények között megteremnek, azaz ipari méretekben történő előállításukhoz sem szükséges a haszonnövények termesztését szolgáló értékes földterületeket igénybe venni - hangsúlyozza a Continental.

Fontosnak tartják azt is, hogy a biobenzin úgynevezett helyettesítő anyag, azaz motorikus alkalmazásához nem kell átalakítani a hajtóműveket. Fagyáspontja és robbanáspontja is a kerozinéhoz hasonló, így azt gond nélkül ki tudja majd váltani. Széndioxid mérlege „nullás", vagyis amennyi széndioxidot a növény növekedése során magába beépít, annyit szabadít fel elégetésekor. Ez a globális felmelegedés miatt igen fontos tényező.

A legelső, részben bioüzemanyaggal (jatropha benzinnel) feltankolt utasszállító az Air New Zealand felségjelét viselte, az új-zélandiak még decemberben, teljesen életszerű körülmények között tesztelték az újfajta hajtóanyagot. A környezettudatosságáról ismert Richard Branson brit üzletember Virgin Atlantic Airways nevű légitársasága is használt biokeveréket - igaz utasokat nem szállított akkor a Virgin.

Múlt hónapban a Japan Airlines is bejelentette, hogy a gorborka nevű gyom magjából készített üzemanyaggal történő laboratóriumi kísérletek után élesben is kipróbálják a hajtóanyagot. Hasonló lépésre készül a JetBlue Airways is.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.