Algabenzinnel repült a Continental egyik Boeingje
Amerikában elsőként a Continental töltötte meg egyik utasszállító gépének, egy Boeing 737-esnek az üzemanyagtartályait kerozin és algabenzin keverékével, s repült két órán át ezen mixtúra adagolásával úti céljáig, a houstoni Bush Nemzetközi Repülőtérig. Utasok ezúttal nem voltak a fedélzeten, így a gép legénysége számos manővert hajtott végre a levegőben, tesztelve az üzemanyag tulajdonságait, reakcióit. A manőverek között szerepelt a különböző vészhelyzetek imitálása, a hajtóműleállások és újraindítások, továbbá hirtelen gyorsítások és fékezések.
Larry Kellner, a Continental elnök-vezérigazgatója a múlt heti esemény alkalmából közleményben tudatosította a közvéleménnyel, hogy cége mennyire elkötelezett a hatékony energiafelhasználás mellett, és mennyire fontosnak tartja a megújuló, zöld energiaforrások alkalmazását a polgári repülésben. A mostani tesztrepülés során nyert műszaki információk feldolgozásával felgyorsulhatnak a fejlesztések, közelebb kerülünk ahhoz az algabenzin alkalmazása tömegessé váljon - véli Kellner.
A Boeing algából, valamint a trópusi jatropha nevű vadnövény magjából készített biobenzinnel kevert kerozint használt a tesztrepülésen. Az alapanyagok a természetben normális körülmények között megteremnek, azaz ipari méretekben történő előállításukhoz sem szükséges a haszonnövények termesztését szolgáló értékes földterületeket igénybe venni - hangsúlyozza a Continental.
Fontosnak tartják azt is, hogy a biobenzin úgynevezett helyettesítő anyag, azaz motorikus alkalmazásához nem kell átalakítani a hajtóműveket. Fagyáspontja és robbanáspontja is a kerozinéhoz hasonló, így azt gond nélkül ki tudja majd váltani. Széndioxid mérlege „nullás", vagyis amennyi széndioxidot a növény növekedése során magába beépít, annyit szabadít fel elégetésekor. Ez a globális felmelegedés miatt igen fontos tényező.
A legelső, részben bioüzemanyaggal (jatropha benzinnel) feltankolt utasszállító az Air New Zealand felségjelét viselte, az új-zélandiak még decemberben, teljesen életszerű körülmények között tesztelték az újfajta hajtóanyagot. A környezettudatosságáról ismert Richard Branson brit üzletember Virgin Atlantic Airways nevű légitársasága is használt biokeveréket - igaz utasokat nem szállított akkor a Virgin.
Múlt hónapban a Japan Airlines is bejelentette, hogy a gorborka nevű gyom magjából készített üzemanyaggal történő laboratóriumi kísérletek után élesben is kipróbálják a hajtóanyagot. Hasonló lépésre készül a JetBlue Airways is.