Vigyázat, ál-fogyasztóvédők!
A két elkövető - a szemtanúk szerint egy köpcös, hosszú fekete télikabátot viselő, illetve egy 180 cm körüli, szőke hajú, bajszos, kecskeszakállas férfi - azzal a mesével csalt ki különböző összegeket a kereskedőktől, hogy a fogyasztóvédelmi hatóságtól jöttek ellenőrizni.
Az álellenőrök igazolványukat "nem látható módon" mutatták meg, majd az eladótérben kezdtek el vizsgálódni. Ezután közölték a kereskedővel, hogy az ott fellelt hiányosságok büntetési tétele hivatalosan magas lenne, de mivel első alkalommal történt szabályszegés, ezért helyszíni bírságot alkalmaznak.
Átadták a vizsgálati jegyzőkönyvet az eladónak aláírásra, valamint jelezték, hogy az "tegyen bele olyan összeget, amit gondol", és ezzel lezárulhat az ügy.
Az „ellenőrzés" végeztével a jegyzőkönyvet nem adták át a kereskedő részére, majd bejelentették, hogy két hét múlva utóellenőrzést fognak tartani. A bejelentő véleménye szerint valószínűsíthető, hogy olyan üzletek eshetnek a csalás áldozatául, ahol megfigyelő kamera nincs felszerelve.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) ezúton figyelmeztet: a hatóság munkatársai a fentiek szerint nem végeztek, és nem is végezhetnek ellenőrzést.
Az NFH valódi ellenőrei hatósági igazolvány felmutatásával igazolják kilétüket. A jegyzőkönyv, melybe az ellenőrzés részleteit rögzítik, egy önátírós, előre nyomtatott hivatalos formanyomtatvány, a fejlécében az illetékes felügyelőség címével és telefonszámával.
Amennyiben a kereskedőben gyanú merül fel a felügyelő valódiságát illetően, ezen a telefonszámon leellenőrizheti, dolgozik-e a megadott néven ellenőr a régióban. A felügyelők a jegyzőkönyvből minden esetben egy olvasható példányt hagynak az üzletben. Jogsértést közigazgatási eljárás során mindig határozatban állapítanak meg, szabálysértési eljárás esetén a helyszíni bírság rendezésére postai csekket adnak a kereskedőnek, amit 30 napon belül kell feladni. A helyszínen soha nem kell készpénzt fizetni.