Akiket a Lokomotív füstje megcsapott

Demonstrációt tartanak a Máv Lokomotív Hotels Zrt. dolgozói a vasút székháza előtt. A tulajdonos MÁV nemrég úgy döntött, hogy hagyja bedőlni a hotelláncot, azonban úgy, hogy nem fizeti ki a volt MÁV-dolgozók végkielégítését. A dolgozók közül többen 20 évnél többet töltöttek a vasútnál. A MÁV ellenben jóval több mint százmilliót spórol meg.

Pénteken a Magyar Államvasútak (MÁV) székháza elé vonultak demonstrálni a MÁV Lokomotív Hotels Zrt. dolgozói. A dolgozók már január óta nem kaptak fizetést, és most úgy néz ki, hogy rövidesen felszámolás indul a MÁV Lokomotív Hotels Zrt. ellen. Dacára azonban, hogy a cég tulajdonosa – 90 százalékban közvetelenül, 10 százalékban közvetve – a MÁV, a vasút vezetősége egyelőre nem nyilatkozott arról, hogyan kívánja rendezni dolgozói végkielégítést.

Mint azt Képes Csabától a Lokomotív Hotels vezérigazgatójától megtudtuk: a MÁV januárban csak arról tájékoztatta a cégvezetést, miszerint nem finanszírozza tovább a Hotels veszteséges működését, és felszámolásra hagyja a céget.

Mivel a dolgozókkal közvetlen jogi viszonyban álló Hotels vagyonelemei elhanyagolhatóak – illetve a jelenleg kezelésében lévő négy szállodát a MÁV-tól bérelte a Lokomotív – így Szilágyi Csaba  szakszervezeti titkár szerint a felszámolás esetén a kilencven dolgozó borítékolhatóan elesik a teljes végkielégítéstől. Az ilyenkor szokásos procedúra szerint a dolgozók csak a vagyonelemek értékesítése illetve, azok hiányának megállapítása után hónapokkal, a bérgarancia alapból juthatnak a jussukhoz, ráadásul a bérgarancia alap csak bizonyos összeghatárig fedezi járandóságukat. 
Szilágyi Csaba mondja: a cégnél többen vannak, akik 25 évet is eltöltöttek a MÁV alkalmazásában, és ők most nemcsak a Lokomotív közel öt éve után járó jogosultságuktól esnek el, de a MÁV-os évtizedekből fakadótól is.

Válságmenedzselés MÁV-módra

A dolgozók szerint a Lokomotív Hotels amióta világ a világ veszteséges volt. A Hotels Zrt.-t eleve abból a célból hozták létre, hogy valamit kezdjen a MÁV nyakán lévő, éves szinten több százmilliós veszteséget jelentő üdülőállománnyal. Képes Csaba szerint ez a veszteség jobbára abból fakadt, hogy az üdülőállomány zömében leromlott állapotú, korszerűtlen épületekből áll. A MÁV előtt elvileg két út állt: több milliárdra rúgó költséggel felújítja az üdülőket, vagy eladja azokat. 

A vasút még 2004 novemberében akkor még MÁV Hotels Zrt. néven hozott létre egy külön, a hotelek kezelésére szakosodott céget. A dolgozók jogutódlással kerültek át a későbbi Lokomotívhoz. A hotelek ugyanakkor a MÁV tulajdonában maradtak, azokért a Lokomotív Zrt az első két évben éves bérleti díjat fizetett, ami jobbára csak könyvelési tétel lehetett, miután Képes Csaba úgy emlékszik, hogy 2005-ben és 2006-ban is több százmillió forintot kellett a MÁV-nak belepumpálni a vállalkozásba, hogy lépést tartson a Hotels veszteségeivel.

Az utóbbi két évben pedig már ezt a bérleti díjat sem fizette a cég az „anyavállalatának”. Bár 2007-ben már sikerült 140 millióra leszorítani a veszteségeket, négy kivétellel a hotelek többsége visszakerült a MÁV-hoz. Megjegyzendő, hogy túl azon, hogy a Lokomotív Zrt. egy elvetélt kísérletnek bizonyult a Szilágyi Csaba szerint a Zrt. veszteségét a céges vízfej okozta, mivel még akkor is kilencfős adminisztratív aparátussal működtették a Lokomotív Hotels központját, amikor már csak négy üdülő maradta a Zrt. kezelésében, ami enyhe túlzással annyit jelentett, hogy pár tucat szobára jutott egy felsővezető.

A MÁV végül 2008 szeptemberében egy csomagban eladásra hirdetett meg a Lokomotívnál maradt négy maradék üdülőből kettőt, a Vonyacvashegyi és a Balatonboglárit továbbá, a Lokomtív Zrt. részvénycsomagját, illetve a MÁV a Lokomotívval szemben fennálló követeléseit.

Képes Csaba állítja: a MÁV neki a tavalyi év során több alkalommal is jelezte, illetve ennek alapján ő úgy tájékoztatta a dolgozóit, hogy amennyiben az eladás nem sikerül, úgy végelszámolásra kerül sor a cégnél. Ez azt jelentette volna, hogy a tulajdonos rendezi a dolgozók igényeit. Azonban eladás nem sikerült – úgy tudni, hogy az általunk egyelőre ismeretlen vevőjelölt túl alacsony árat ajánlott a csomagért.

A MÁV-on kívül a történet szereplőit – így a MÁV Lokomotív hitelező beszállítóit is - ezután hideg zuhanyként érte a felszámolás híre, amit a MÁV megbízottja januári közgyűlésen jelentett be. Akkor a cég dolgozói, és a cégvezetés azzal érvelhetett, hogy a MÁV-nak ezt előbb a szakszervezetekkel és az üzemi tanáccsal egyeztetnie kell erről. Persze ez lényegében csak időt nyertek: a Zrt. következő közgyűlésén, februárban a MÁV ugyan formálisan visszavonta a januári döntését, ám leszögezte, hogy a szakszervezetekkel lefutott kötelező körök után felszámolásra kerül sor.

Bár a felszámoló zárómérlege még jócskén odébb van, jelenleg úgy tűnik, hogy nagyjából 100-110 millió  forint járna a dolgozóknak, ám a bérgarancia alapból csak 60-70 millió forintot kaphatnak meg. A mérleg másik feléről nézve úgy hírlik, hogy a MÁV-nak 180 millió forintba kerülne a teljes végelszámolás.

Sigulinszki Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője az MTI-nek elmondta: a MÁV azért akarja megszüntetni a vasutas üdülők működtetésére négy éve létrehozott céget, mert az - az elvárásokkal szemben - évek óta veszteségesen üzemelteti az üdülőket. A MÁV a jelenlegi gazdasági helyzetben nem tudja finanszírozni a cég veszteségét - tette hozzá.

 

A MÁV vezérigazgatósága előtt tüntetnek a MÁV Lokomotív Hotel csődje miatt a dolgozók.
A MÁV vezérigazgatósága előtt tüntetnek a MÁV Lokomotív Hotel csődje miatt a dolgozók.
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.