Akciókkal tartják mozgásban a piacot
Nyolcadik hónapja nőnek folyamatosan az újautó-eladások a Európai Unióban, bár a járműgyártók szövetségének (ACEA) áprilisi adatai szerint a lendület megtört: az egy évvel korábbihoz képest 4,6 százalékos volt a darabszám szerinti bővülés áprilisban. Az első négy hónapban azonban így is 7,4 százalékkal haladták meg az összeurópai értékesítések a tavalyi hasonló időszakét. A hatéves folyamatos lejtmenet után felszállóágban van az iparág, az viszont aggodalomra ad okot, hogy a legnagyobb piacon, Németországban 3,6 százalékos esést mértek, s ezt az európai egyenlegben csak a 28,7 százalékos spanyol ugrás tudta ellensúlyozni.
Ott kiemelten magas kormányzati és kereskedői támogatással sikerült átmenetileg felpörgetni az eladásokat. A meghatározó piacok közül Nagy-Britanniában 8,2, Franciaországban 5,8, míg Olaszországban 1,9 százalékos volt a pluszforgalom. Úgy tűnik azonban, hogy az eladásokat mesterségesen lehet csak növelni, ugyanis a Reuters szerint az említett öt legnagyobb piacon járművenként – az egy évvel korábbinál –átlagosan 12 százalékkal nagyobb, 2750 euró kedvezményt adtak a szalonba betévedőknek. Az árengedmények magas szintje azonban csökkenti a gyártók nyereségességét, ami hosszabb távon keményen visszaüthet.
A JPMorgan elemzői szerint márciusról áprilisra már nem is nőtt a kedvezmények nagysága, ami azt jelzi, hogy az árháborúban résztvevők beásták magukat, többet már nem hajlandóak engedni. Egyre inkább úgy tűnik, hogy a luxusautók iránti kereslet visszaszorulóban van Európában, Mercedesből csak 1,1, Audiból 0,6, míg a piacvezető BMW-ből csupán 2,3 százalékkal fogyott több, mint tavaly áprilisban, ami magyar – kecskeméti és győri – szemszögből nem túl kedvező a jövőre nézve. Ezzel szemben a „kommerszebb” autógyártók közül a Renault 9, a Ford 7,3, a Peugeot 5,8, míg az Opel 5,1 százalékkal lépett előre, de még a gyengélkedő FIAT is fel tudott mutatni egy 3 százalékos pluszt.
A Volkswagennél és a Hyundainál azonban magyarázkodhatnak majd a 0,8, illetve 4,4 százalékos forgalomvesztés miatt. A konjunktúra egyfajta fokmérőjeként is használatos újautó-eladások alakulása, az áprilisban értékesített közel 1,1 milliós darabszám egyben azt jelzi, hogy bőven van még hová fejlődni, hiszen a válság kirobbanását megelőzően, 2008 áprilisában még 1,4 millió autót tudtak eladni a kereskedők szerte Európában.