Tíz ingyen perccel 'kárpótol' a T-Mobile

Tíz hálózaton belüli perccel "kárpótolja" ügyfeleit a T-Mobile. A kompenzáció nem túl nagyvonalú, noha délelőtt a legtöbb 30-as mobilt nem lehetett hívni és az SMS-forgalomban is probléma volt. A több órás üzemzavart szoftverhiba okozta. A cég szerint nem kell kötbért fizetniük.

Egy előre tervezett karbantartás során váratlanul fellépő szoftverhiba okozott hajnaltól délutánig tartó komoly fennakadást a T-Mobile hálózatában, emiatt a Magyar Telekom mobilelőfizetői órákig nem, vagy csak komoly nehézségekkel tudták használni telefonjaikat.

A T-Mobile hálózatának irányító központjában. Kerül-e újabb konkurens a térképre?
A T-Mobile hálózatának irányító központjában. Kerül-e újabb konkurens a térképre?

A vállalat szűkszavúan magyarázta a szolgáltatás akadozását, előre tervezett karbantartás során felmerült problémáról adtak hírt közleményükben. Lapunknak magukat megnevezni nem kívánó szakemberek magyarázták a jelenséget. Éjjel a rendszeriányító központban, azaz a hálózat „agyában" hajtottak végre egy szoftverfrissítést, s ekkor lépett fel a hiba, amely a hangszolgáltatásra és SMS-re használt alaphálózatban jelentkezett.

Szakértők úgy értesültek, hogy a frissítésre a hálózat bővítése miatt volt szükség, ám egy korábban ismeretlen szoftverhiba miatt a hálózat működése rendellenessé vált. Az előfizetők ebből annyit érzékeltek, hogy nem tudtak harmincas telefont hívni, az SMS-ek megbízhatatlanul érkeztek meg és a hívások is sűrűn megszakadtak.

Valójában egy hiba okozta dominó-effektusról volt szó. A alapvető baj az volt, hogy az üzemzavar miatt több millió készülék leszakadt a hálózatról, s nem tudott újra csatlakozni. A hálózat részleges helyreállítása után a reggeli órákban, ahogy a felhasználók is elkezdték használni a telefonokat, egyszerre több millió készülék kívánt újra csatlakozni a rendszerre, ami viszont extrém terhelést jelentett, hiszen normál esetben nem érkezik a rendszerhez ennyi „regisztrációs" kérelem.

Ez újfent fennakadásokat okozott, a rendszer nem volt képes megtalálni az egyes készülékeket, s ezért voltak sikertelenek a hívások és az üzenet-küldések. Úgy tudjuk, hogy a mérnökök csak úgy tudtak úrrá lenni a rendszerben fellépő káoszon, hogy fokozatosan engedték vissza a hálózatra a készülékeket, ezért tartott több óráig a szolgáltatás helyreállása: a mobiltulajdonosok még a délutáni órákban is tapasztalhattak rendellenességet, végül fél négy körülre állt helyre a "rend".

A baj tünetei felhasználónként és cellánként változtak, az adott terület forgalmától függően. Ilyen helyzetekben a különböző típusú készülékek is különbözően reagálnak: voltak olyanok, melyeken csak az újraindítás segített, más telefonok maguktól próbálkoztak.

A problémákat már a délelőtti órákban mérsékelte, hogy a nagy sebességű internetre használt 3G és HSDPA hálózat működött, s mivel ez alkalmas hangtovábbításra is, sok felhasználót a rendszer ezen része szolgált ki. A T-Mobile előfizetők vezetékes és más mobilhálózatokba többnyire tudtak telefonálni, de mivel az SMS-szolgáltatás is akadozott, a mobil parkolást és a banki szolgáltatásokat többen nem tudták használni.

A szolgáltatás kimaradásáért kötbér járna az előfizetőknek, bár a T-mobile szerint nem. A cég ennek ellenére kárpótol: délután közleményben tudatta a nagyvonalúnak épp nem nevezhető kompenzációt. A szokatlan és váratlan kényelmetlenségre tekintettel 10 hálózaton belül lebeszélhető perccel kárpótolnák az ügyfeleket, de hogy ezt mikor és hogyan használhatják fel az ügyfelek, azt csak később közlik. - A Telekom a helyzetben minden szükséges lépést megtett, a hálózati hibából eredő kötelezettségeit is megvizsgálta. Ennek alapján megállapítható, hogy a szolgáltatás kiesése miatt kötbérfizetési kötelezettség nem áll fenn - áll a cég közleményében.

Erről még várhatók viták: a vonatkozó jogszabályok szerint 4 órán túli üzemszünet miatt a szolgáltató kötbért köteles fizetni, a napi számlaforgalom nyolcszorosát. A napi számla összegét az elmúlt hat hónap költésének átlagából számolják ki - tájékoztatta lapunkat Márton György, az Nemzeti Hírközlési Hatóság szóvivője. Részleges üzemszünet esetén kisebb kompenzációról rendelkezik a jogszabály. A T-Mobile egyébként eleget tett bejelentési kötelezettségének.

A mobilcégeknek komoly presztízs-veszteség egy ilyen, több millió előfizetőt érintő műszaki hiba. Annak ellenére, hogy előfordul: április 21-én a német T-Mobile-nál az előfizetők azonosítására használt rendszer hibázott, s ez komoly fennakadást okozott a szolgáltatásban. A cég bocásnatot kért, s egy napra teljesen ingyenessé tette az SMS forgalmat. A németek vették a cég gesztusát, mert ott nagyon sokat SMS-eznek az előfizetők.

A kiamaradás komoly problémákat okozhatott a vállalati ügyfeleknél, a gyakorlat szerint ugyanakkor esetükben egyedi kompenzációt alkalmaznak a mobilcégek, melyek mértéke tárgyalásos úton dől el.

Az ország teljes területére kiterjedő hibát még az éjjel kezdték jelezni a rendszerbe meghatározott időnként bejelentkező GSM-eszközök (jellemzően a riasztók jeladói). Az elhárításon hajnal óta dolgoztak a cég szakemberei. Délelőtt óta a T-mobile ügyfélszolgálatán automata közölte, hogy karbantartás miatt a mobilhálózat működése bizonytalan. Azt javasolták, hogy a készüléket az ügyfelek kapcsolják ki és be.

A történtek ellenére volt, akinek a harmincas hálózatba behozott, de 70-es, 20-as számokkal kezdődő száma hibátlanul működött és észrevehetetlen volt a hiba. Más hálózatba a T-Mobile-osok folyamatosan tudtak hívást indítani, már amennyiben a készülék fel tudott jelentkezni a hálózatra.

Délelőtt volt időszak, amikor sehonnan nem lehetett információt szerezni, hiszen az ügyfélszolgálat csak az automata üzeneteit ismételgette, majd órákig fenn volt egy üzenet a T-mobile Twitter oldalán arról, hogy hamarosan tájékoztatnak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.